mindfulnessmamma

Motvikt till Beach 2013-prat och skriverier!

Kategori: Allmänt

 
 
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg Inför beach 2013 och jag är glad över all positiv respons jag fick efter att jag skrev den texten, både direkt på bloggen och från personer jag träffat. Jag ser ett stort behov av en motvikt till Beach-2013-prat och skriverier. Det här återkommer varje år, bara att sätta ett nytt årtal efter ordet beach, för fenomenet kvarstår från ett år till ett annat. Jag vet att människor påverkas. Jag vet att människor blir stressade av all denna hysteri, ja ibland går det så långt att jag vill kalla det hysteri.
 
 
Förresten så blev jag väldigt glad när en kille från Sveriges Radio ringde idag och berättade att de skulle göra ett inslag om det här med Beach 2013 och undrade om det var jag som bloggade under namnet Mindfulnessmamma! Ja, såklart det är jag! De hade läst min text och undrade om jag ville medverka. Så kanske det blir. De ville ge en motvikt till allt fokus som är just nu på att komma i form inför sommaren, äta rätt och träna. Mer av sånt, tack!
 
 
 
 
Glöm inte bort, glöm inte bort! Låt stå, låt stå!
 
 
 
 
 
Häromdagen pratade jag med en kvinna som kramade om mig och tackade för just den texten, en kvinna som också önskade att hon hade läst den innan hon åkte på sol- och badsemester med sin familj. Hon berättade om hur hon våndades inför besöken vid poolen, men ändå till sist bestämde sig för att klä sig i badkläder och bada med sin familj. För många är det en stor seger. Jag blir verkligen berörd av sådana här berättelser. Hon valde friheten istället för att låta sig bojas fast. Hon slet sig lös.
 
Jag vet att min vikt inte är hälsosam för mig, men jag finns ändå, fastslog en kvinna jag pratade med. Word.
 
Oavsett vikten och kroppen har alla lika stor rätt att visa sig lättklädda. Be inte om ursäkt för att du är du och för att du ser ut som du ser ut. Du är inte din kropp och du är inte ditt utseende. Du är du och du behöver inte göra någonting alls för att förbereda dig för att bada.
 
Skaffa dig badkläder som passar dig och din kropp-åk och bada och sola om det är det ditt hjärtas röst säger dig att du vill göra. 
 
Jag lovar dig, även om det tar emot att åka till stranden lättklädd så kommer du att överleva! Och en annan sak, nästa gång kommer våndan vara lite mindre.
 
 
Det tål att sägas igen, igen och igen.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: