mindfulnessmamma

Kvällens 3 positiva

Kategori:



Dags för Kvällens 3 positiva, en tillbakablick på dagen som gått
där jag kommer ihåg tre positiva saker som hänt under dagen.









1.  Det kloka i att jag valde att stanna hemma från yogan dit jag hade fått ta med mig barnen,
och istället gav oss en skön välbehövlig kväll hemma.

2.  Att barnen uppskattade middagen jag gjorde åt dem så mycket!
Jubel och applåder när jag berättade att de skulle få ugnspannkaka till middag.

3. Nykokt lingonsylt i glasburkar!
Det är något speciellt att hälla upp sylten burkarna. Det är barndom och tankar på mamma.
Jag ser mammas jättelika kastrull framför mig, med sylten puttrandes däri och jag minns hur jag brukade provsmaka den goda varma sylten.







Bara ta det piano...

Kategori: Barn och familjeliv


Skolstarten suger tydligen musten ur barnen, särskilt för den som är alldeles ny i skolvärlden. Jag förstår det! Tänk så mycket nytt att vänja sig vid, så många nya rutiner att lära sig och så många nya intryck. Min plan var att gå på yoga idag och att barnen skulle få följa med på Inpuls, men jag insåg ganska snabbt i eftermiddag att de planerna inte var menade att fullfölja.

Det går inte att få ihop allt. Det skulle inte bli en bra yogastund för mig om jag åkte iväg och visste att barnen egentligen hade mått bäst av att vara hemma och behövt få göra en tidig kväll.






Ibland är det bara bäst att ändra sina planer. Ibland är det bättre att ta det piano framför att vara på vift. Jag ska ge mig själv en stund med kroppsscanning ikväll när barnen sover sött i sina sängar.

Tid för mindfulnessträning?

Kategori: Mindfulness



"Du kommer inte att få någon tid för träning. Du får ta dig den!
Börja därför med att bestämma dig för när du ska avsätta tid för din dagliga träning.
Många föredrar att gå upp tjugo minuter tidigare på morgonen.
Andra föredrar att lyssna på CD:n innan de går hem från arbetet.
Välj en tidpunkt som passar dig och håll dig till den varje dag,
så att du därigenom får till stånd en daglig rutin."

(Hämtat ur utvecklingsboken tillhörande HÄR&NU, ett program för medveten närvaro)




Dygnet har de timmar det har.
Det kommer inga fler bara för att du bestämmer dig för att du vill träna mindfulness.
Allt det andra som händer runt omkring i vardagen kommer att hända ändå,
alla de där dagliga rutinerna i ett vardagsliv.
Vi ska till arbetet, till skolan, till förskolan eller vart vi nu än ska.
Däremot kan alla hitta någon stund under dagen som passar till träning,
om man verkligen vill.

Jag har hört föräldrar som säger att mindfulness, det hinner de inte med.
Det är som det är. Är man förälder så är man med allt vad det innebär,
men att öva mindfulness-det hinner man om man vill.
Hela tiden i det dagliga livet har vi chansen att öva oss i att vara mindful,
förutom att vi kan ge oss tid till mindfulnessträning, t ex kroppsscanning.

Mindfulness är så mycket mer än övningar, det är ett sätt att leva,
ett sätt att förhålla sig till saker och ting, ett sätt att vara.
Och att välja hur vi ska leva, hur vi ska förhålla oss till saker och ting,
det har var och en möjlighet till på sitt eget speciella sätt.

Kvällen är här och lugnet har infunnit sig i vårt hus.
Min tid är här, min tid för en kroppsscanning.