mindfulnessmamma

Mer respons angående kost, kropp och vikt

Kategori: Allmänt

 
 
Igår valde jag att bemöta synpunkter jag fått kring synen på att vara smal.
 
När någon uppfattat ett inlägg jag skrivit bland annat som att jag på något sätt skulle lyfta fram smalhet som något skamligt eller som att jag får det att låta som att vara smal är något dåligt, ser jag inget annat alternativ än att bemöta det, då det är så långt ifrån mitt sätt att se på saken som man bara kan komma. Jag skulle aldrig komma på tanken att värdera en kropp utifrån hur den ser ut som bra eller dålig. Vårt värde sitter inte i vårt utseende eller i vår kropp. Det är en av de centrala grunderna i allt jag tror på och allt jag står för. Det är vad jag vill förmedla och därför måste jag bemöta det när någon påstår något annat.
 
Jag fick en fråga igår från en bloggläsare varför jag inte tog med hela hennes kommentar i inlägget från igår. Ikväll väljer jag att bemöta även resten av det. Det var just för att det var smalhetsbegreppet som bemöttes igår jag endast lyfte fram de delar av kommentarerna som belyste just det.
 
Orden från bloggläsaren var:
 
"Men det är inte sunt att vara för stor, barnfetma ökar och givetvis har det med en felaktig kosthållning att göra. De vuxna blir också större och större och det är ett allvarligt problem för vår folkhälsa.
Allsidig kost och en kropp som får vara i rörelse i balans med varandra, det är nyckeln."

Jag kan kort och gott säga att jag på inget sätt varken förr eller senare har förespråkat eller kommer att förespråka fetma. Jag tror dock på alla kroppars lika värde och ett samhälle med mindre fokus på vikt och utseende och mindre kroppsfixering. Jag tror också på en allsidig kost och en kropp som får vara i rörelse. Såväl mat, ätande och rörelse ska kopplas samman med lustfylldhet och sundhet.
 
Att bygga upp sitt ätandet genom ett indelande av livsmedel i bra/dåligt, nyttigt/onyttigt, rätt/fel, farligt/ofarligt skapar knappast varken lustfylldhet eller bygger på sundhet. Inte heller att tala om saker som att unna sig, förtjäna, synda eller att känna skuld kan gå hand i hand med ett avslappnat förhållningssätt till mat och ätande.
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Linda Berglund säger:
    2013-05-23 | 21:23:36

    Är ute efter boken Ät allt! Och ser att du recenserat den. Tyvärr är den slut på förlaget. Har du kvar den? Vill du sälja den?
    /Linda Berglund Piteå

    Svar:
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: