mindfulnessmamma

Friheten i mataffären

Kategori: Frisk och fri


Jag har fått en del kommentarer till inlägget Frisk och fri i mataffären som jag känner att jag vill lyfta fram och utveckla mina tankar utifrån dessa. Först av allt-tack för att ni läser och för att ni delar med er av era tankar!

"Dock har jag även som sjuk ändå haft den känslan, för att jag planerat mat till andra, helt fokuserat bort mig själv och "stängt av" den biten istället och därmed inte lidit av diverse storhandlingar, tvärtom."

Jag har hela tiden också handlat och planerat mat till andra och jag kan aldrig vara nog tydlig med hur viktigt det har varit för mig med regelbundna måltider för barnen, för naturligtvis vet jag hur det ska vara. Måltidsordningen för en människa har jag ju väl känt till, det är bara det att jag tyckt att det gäller alla andra utom just mig. Såklart var jag ju inte undantaget.

Jag har egentligen heller inte lidit av storhandlingar, men på olika sätt har jag haft ätstörningen som sällskap bland varuhyllorna och det är en markant skillnad att handla som frisk och fri.

" .... verkligen uppskatta att handla, just för att jag handlar till min familj. För egen del har jag under så lång tid varierat mina måltider mellan ett fåtal livsmedel, att de nästan lägger sig själva i korgen."

Att handla till min familj har jag gjort hela tiden och varit mer än mån om att de ska äta ordentligt och av allt. Såklart har ju handlat åt mig också, men för mig gällde andra regler som jag hade satt upp utifrån sjukdomstankar- och föreställningar.  

"Men jag börjar mer om mer upptäcka tjusningen i att handla till mig själv och känna att valfriheten är en ynnest, inte ångest. Att botanisera i mejeridisken och inte bara ta mina lättkvarg och gå, bara det är en upplevelse."

Här börjar vi närma oss friskheten och friheten, tjusningen med att handla till sig själv och att känna att valfriheten är en ynnest och inte en ångest. I det friska och fria livet handlar jag inte enbart på rutin och tryggheten ligger inte längre i att välja samma saker i samma mängd. Tryggheten, lugnet och stoltheten infinner sig inte av en välordnad kundvagn fylld med rätta produkter som sedan sorteras in prydligt i kylskåpet. Det får mig inte att växa och känna mig duktig. I den friska och fria världen är livsmedel inte indelade i rätt och fel och duktighet finns inte längre i den dagliga vokabulären.

Kommentera inlägget här: