mindfulnessmamma

Frisk och fri-i mataffären

Kategori: Frisk och fri


Häromdagen slog det mig återigen när jag var och storhandlade-vilken stor skillnad det är att handla som frisk och fri mot för vad det är att handla med en ätstörning som sällskap!




Som frisk och fri blickar man ut över matbutiken bakom helt andra glasögon och använder ett helt annat synsätt. Som frisk och fri kan man följa sin handlingslapp och packa ner de varor som ska ingå i hela veckans kommande middagar som är planerade i förväg. Alla dessa middagar är planerade utifrån variation av såväl smak och innehåll och utesluter inga livsmedel av några andra skäl än möjligen allergier.

I butiken vrids och vänds det inte på varorna för att studera tabeller och siffror. Det plockas inte fram och ställs tillbaka något som i första anblicken var lockande, men som sedan visade sig vara för mycket eller för lite av något eller bara fel. Det finns överhuvudtaget inte förbjudna eller onyttiga livsmedel för som frisk och fri vet jag att man absolut kan äta allt-om än inte alltid.

Som frisk och fri stannar jag aldrig till vid en hylla bara för att titta på och drömma mig bort vid det där som ser så gott ut, men som det var så länge sedan jag tillät mig smaka av och njuta av. I den ätstörda världen slutar man ibland till och med att tro att man tycker om sådant som smaklökarna i själva verket uppskattar. I den friska och fria världen tillåter man sig att njuta av alla de möjliga goda smaker. Inga förbud i världen får ta plats i denna värld. Därför blir till och med en storhandling något som jag kan känna tacksamhet över och något som kan bli en påminnelse om att det går att bli riktigt frisk och fri!



KOMMENTARER:

  • Hanna säger:
    2012-04-18 | 10:19:22
    Bloggadress: http://vagtillfrihet.blogspot.com

    Underbar känsla! Dock har jag även som sjuk ändå haft den känslan, för att jag planerat mat till andra, helt fokuserat bort mig själv och "stängt av" den biten istället och därmed inte lidit av diverse storhandlingar, tvärtom.



    Dock är det stor skillnad idag när jag handlar till mig själv, det är så mycket man vill äta och ja, det är härligt lustfyllt på ett helt annat sätt. Verkligen ett bevis på att man är på rätt väg.



    Kram

  • Helle säger:
    2012-04-18 | 13:17:15
    Bloggadress: http://bullochjag.blogspot.com

    Precis som Hanna kan jag verkligen uppskatta att handla, just för att jag handlar till min familj. För egen del har jag under så lång tid varierat mina måltider mellan ett fåtal livsmedel, att de nästan lägger sig själva i korgen.



    Men jag börjar mer om mer upptäcka tjusningen i att handla till mig själv och känna att valfriheten är en ynnest, inte ångest. Att botanisera i mejeridisken och inte bara ta mina lättkvarg och gå, bara det är en upplevelse.



    Bra initativ till ny bloggkategori tycker jag, det är så värdefullt att få ta del av upplevelser från de som varit i en ens egen situation och som lyckats ta dig därifrån, inte bara med livet i behåll utan med livsglädje.

Kommentera inlägget här: