mindfulnessmamma

Monster High

Kategori: Allmänt

 
Ända sedan fenomenet Monster High dök upp på marknaden och jag fick syn på detta så tyckte jag att det hela var bara märkligt. Det är ingenting som jag spontant skulle tycka passa unga tjejer. Jag har dock förstått att det är populärt hos många flickor omkring min dotters ålder. Hon är 7 år och ointresserad av Monster High, men har ibland köpt något i present till kompisar som har att göra med just Monster High. Vi har aldrig köpt dockor, utan det har i sådana fall varit skrivgrejer eller någon väska. Dottern vet för övrigt inte så mycket om dessa dockor och jag skulle aldrig komma på tanken att introducera leksaker som dessa till henne.
 
Min dotter förde på tal att hon kanske skulle klä sig som Monster High på en uppvisning hon ska delta i. Hon undrade vad man ska ha på sig och detsamma undrade jag. Jag har ingen lust att köpa särskilda Monster High-kläder. Oinsatta som vi är satte vi oss och letade bilder på dessa dockor. Det vi hittade var absolut ingenting jag tyckte om och jag blev verkligen glad när det blev klart att hon inte alls ska klä sig så här på uppvisningen.
 
Det här känns långt ifrån passande för en 7-åring:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tittade på dockorna häromdagen på en leksaksaffär. Förfärligt. De ser skelettliknande ut och ser knappt ut som om de håller ihop. Jag kan inte låta bli att undra varför vuxna väljer att tillverka dockor med en sådan här kroppsform? Jag kan inte låta bli att undra varför vuxna verkligen tycker att detta ens är lämpligt och okej att sälja till barn?
 
Denna extremt magra figur hittade jag på en av våra stora leksakskedjors hemsida:
 
 
 
 
Den lanseras som en dansfigur.
 
 
Det är häpnadsväckande hela den här kommersiella cirkusen som riktar sig till barn. Det är faktiskt också häpnadsväckande hur stort sådana här fenomen tillåts bli.
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Jessika säger:
    2013-11-13 | 10:28:07

    Min dotter började i somras att leka med Monster High.
    Jag håller med dig till viss del! Jag tycker däremot att om nu pojkar får leka med monster etc så är det bra att det kommit ett alternativ till Barbie för dem som vill leka med dockor. Men varför göra dem så smala.
    Jag har lust att försöka påverka leksaksindustrin att göra dockor med "normala" proportioner....
    Bra ämne som vanligt som du tar upp

    Svar: Absolut! Visst kan man leka med monster, men just det där med magerheten och att de är så extremt utspökade. Människor som vill påverka leksaksindustrin behövs verkligen!
    Mindfulnessmamma

  • Fanny säger:
    2013-11-13 | 20:57:37

    usch, Barbies framstår ju som kurviga jämfört med dessa.. en annan grej som är helt uppåt väggarna är denna besatthet av att ge olika leksaker till pojkar och flickor! jag förstår vad du menar med att flickor blir påverkade av just skönhetsideal men varför inte låta barn vara just barn och inte dela upp dem? dockor är ju dock suveräna leksaker frö att öva sig på rollekar osv, men även bilar kan ju vara bra. framför allt, låt även pojkar leka med dockor, det tror jag hjälper till att utveckla deras inlevelseförmåga och uttrycka sig med ord betydligt bättre än att leka krig.

    nu gled jag kanske långt från ämnet men allt som rör sådana här frågot, jämställdhet barn ideal osv kan göra en riktigt förbannad!

    ps. detta var absolut inte riktat som kritik mot dig. håller som sagt helt med och tycket du gör ett grymt bra jobb med den här bloggen. tack!

    Svar: Tack för kommentaren! Håller med! Gillar inte heller uppdelandet i pojk/flick-leksaker. T ex varför måste Lego Friends ha färger som ser ut att rikta sig till tjejer och lanseras som "tjejlego" med mestadels tjejer som figurer. Kartongerna är olika färger till t ex Lego Friends och Lego City.

    Det jag menar i inlägget är just att så vitt jag vet leker mest tjejer med dessa och tjejer influeras av tjejer. Men naturligtvis, även pojkar påverkas av skönhetsideal.
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: