mindfulnessmamma

Hej tjockis!

Kategori: Allmänt


Ibland undrar jag om det är många i vår värld som verkligen tycker att "tjockis" är en okej hälsningsfras till en annan människa? 

Jag tror innerst inne inte det. Men plötsligt händer det någonting när en människa är gravid och magen börjar växa. "Hej tjockis" blir plötsligt en fras att hälsa med, ibland med en synnerligen glad röst. Plötsligt är det också okej för en annan människa att röra vid den gravida kroppen på ett sätt som aldrig annars sker. 

För mig känns det inte okej. Tyvärr har jag aldrig sagt det. Inte med ord, men jag misstänker att det märks ändå. Jag är inte min kropp. Jag är jag. Med eller utan bebismagen. Jag har ett namn och mitt namn är inte Tjockis. 


KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2013-11-08 | 09:04:05

    Om det skulle hända dig fler gånger tycker jag du ska säga till den personen precis det du skrev. Att du inte vill bli behandlad så. Att det inte är okej för dig.

    Människor tycks ha en märklig förmåga att tro att saker är okej att vräka ur sig bara för att "det är bara på skoj" eller "jag menade inget illa". Men en ursäkt rättfärdigar ju inte på något sätt en kränkande kommentar.

    Våga vara modig och säg ifrån högt nästa gång någon behandlar dig på ett sätt som du inte tycker känns bra!


    Svar: Tack för pepp! Ibland blir jag bara så paff att jag inte finner mig. Särskilt om perioden säger det med ett leende på läpparna. Det är som att orden och kroppsspråket inte går ihop. Kram!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: