mindfulnessmamma

Pekpinnar, paleo, LCHF, bantingstips och sånt....

Kategori: Allmänt

 
 
....  är jag riktigt urbota trött och less på att höra om och läsa om! Varför det då kanske någon undrar?
 
 
Jag ogillar pekpinnar kring mat och ätande för att jag vet hur mycket skada det kan göra och att det tyvärr är vanligt att de personer som allra minst behöver det tar åt sig av dem. Jag är trött på att höra om divserse kosthållningar där de beskrivs som det enda rätta och där samtidigt vissa andra alternativ utmålas som dåliga och fel. Jag tror inte på rätt och fel och dåligt och bra, dåliga samveten och skuld när det handlar om mat och ätande.
 
Jag är trött på bantningstips för att det spär på hela bilden av att det är så viktigt att vara smal, att se ut på ett visst sätt och att vi måste vara så medvetna om vårt utseende. Hela bilden som skildras är en verklighet där viljan att förändra sig själv och sin kropp skulle vara något helt naturligt. Något slags normalläge.
 
Det här med mulliga modeller och plus-size modeller. Var vänlig radera ut de begreppen och låt oss bara ha modeller som representerar alla möjliga kroppsformer och klädstorlekar.
 
Nog är väl ändå något riktigt tokigt när den här vackra kvinnan presenteras som H&M:s plus-size modell:
 
 
 
 
Eller hur? Inget fel att tillhöra den gruppen naturligtvis, men vad då plus-size? En helt vanlig vacker kvinna! I en helt enastående vacker storlek, En kvinna som varken ser undernärd eller sorgsen ut som så många andra kvinnor i unga flickors kroppar som visar kläder för vuxna kvinnor, som inte sällan jämför sig och inser att de där kläderna kommer de ändå aldrig att kunna bära. 
 
 
För övrigt kan jag avslöja att.....
 
 
 
 
 
... dagens mellis var en stod och god portion laktosfri vaniljglass med krossad choklad! Detta intogs med största njutning och utan något dåligt samvete överhuvudtaget, utan tanke på att jag förtjänade att äta det för att jag rört på mig si eller så mycket. Snarare bestämde jag mig för att inte ta en promenad idag när barnen tränade för att jag kände för att ta det lugnt. Det är inget fel med ett glassmellis en måndag, låt ingen få dig att tro det! Det är inget fel eller dåligt med att äta något sött då och då. Känns ingen skuld.
 
Dagens mellanmål representerar frihet i en burk och något som är så mycket mer värt än tappade kilon och illusioner av lycka över att äta bäst och att äta rätt. Vi är inte det vi äter. Vi är de vi är.
 
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • åsa säger:
    2013-05-20 | 21:21:36
    Bloggadress: http://hafva.blogg.se

    Vilket fantastiskt fint blogginlägg. Jag är rörd till tårar.
    Sanna ord, helt klart. Du har helt rätt, jag önskar att många, många läser det här inlägget!
    : )
    Stor kram & tack för att du delar med dig av tankar & åsikter!
    //
    Åsa

    Svar: Åh, tack snälla, snälla du!
    Mindfulnessmamma

  • Sofia säger:
    2013-05-20 | 21:43:41
    Bloggadress: http://husetpaon.blogspot.com

    Det gör mig så glad att läsa dina inlägg Jenny!

    Svar: Tack så väldigt mycket!
    Mindfulnessmamma

  • C säger:
    2013-05-21 | 08:53:41

    Bra blogginlägg om man bortser från att du drar in ordet undernärd. Är man av naturen supersmal så är man lika bra som den modell du visar upp här.
    Jag ogillar starkt att det ska vara skamligt att vara smal eller att vara som den mulliga modellen.
    Alla är olika!
    Men det är inte sunt att vara för stor, barnfetma ökar och givetvis har det med en felaktig kosthållning att göra. De vuxna blir också större och större och det är ett allvarligt problem för vår folkhälsa.
    Allsidig kost och en kropp som får vara i rörelse i balans med varandra, det är nyckeln.


    Svar: Jag har har svarat dig i en del av ett nytt blogginlägg!
    Mindfulnessmamma

  • Jota säger:
    2013-05-21 | 09:51:55

    Som vanligt när jag läser din blogg får det mig att tänka efter och reflektera över hur jag som individ tänker och agerar.
    Du belyser många viktiga saker som jag upplever som ett problem som jag aktivt jobbar med för att inte falla in i. Jag ogillar tränder som kategoriserar och paketerar oss människor. när etiketten på individen är viktigare än personen bakom etiketten.
    Oavsett om det är titlar på karriär, märken på kläder, val av kost, träning eller hur vi är om vi gillar att städa, baka, vila, resa, leka, studera, umgås med vänner eller vara för oss själva. Jag upplever att vi många gånger har ett stort behov av rätt och fel, bra el dåligt sunt el osunt etiketter. Varför vet jag inte kanske kan det ha att göra med det tempo vi lever i alla intryck vi utsätts för och alla val vi förväntas göra här och nu kanske behöver vi då alla dessa etiketter för att snabbt göra "rätt". Men i sådana fall vem vill vi göra rätt för vem har då bestämt vad som är rätt och kan det verkligen vara rätt för alla?
    Jag tror att det är dags att dra i bromsen sänka farten till den nivå då det är okej att hinna känna efter själv. Att hinna känna efter hur jag mår just nu, vad jag är sugen på, vad jag tror på just nu.
    Jag vill inte ha en etikett på mig själv som jag känner förväntningar att leva upp till för att andra ska vara bekväma med det, folk ska inte på för hand veta vad jag vill, kan eller hur jag mår. Den rätten vill jag själv äga varje dag och för varje ny situation om någon frågar hur jag mår vill jag hinna känna efter innan jag förväntas svara, om någon frågar om vi ska gå och fika måste jag ha rätten att tänka innan jag svarar. För mig är detta självklara saker därav inte sagt att jag lever så fullt ut eller att alla måste vilja leva på det här sättet. Däremot vill jag leva så och jag vill bli respekterad för det valet precis som jag får respektera de människor som vill ha en etikett på sig som mår bra av att folk runt omkring vet vad de vill och står för.
    Jag vill se människor som individer som alla har rätten till sitt liv och sina val. Men ingen har för det ett högre människovärde än någon annan och alla människor har samma rätt att bli sedda, lyssnade på och respekterade.
    Hm det blev en halv roman på ditt fina inlägg men som jag började med dina inlägg får mig att tänka till och reflektera och ibland vill jag dela med mig av min reflektion.

    Jag gillar din blogg väldigt mycket den ger mig som individ så mycket som jag mår bra av tankar, tips och många nya infallsvinklar på livet.
    Lev väl och må bäst
    Kram lilla jag

  • johanna säger:
    2013-05-21 | 18:58:55

    kan bara instämma i flera av ovanståendes kommentarer: tycker mkt om din blogg som alltid innehåller så tänkvärda och friskinspirerande inlägg! de är väldigt värdefulla i en värld annars full av motsatta budskap. tack för att du stärker en sund och frisk sida som vi andra kämpar med att finna och lyssna till!

    Svar: Tack så himla, himla mycket! Så glad jag blir! Kramar till dig från mig.
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: