mindfulnessmamma

Done is better than perfect

Kategori: Tänkvärda ord

 

 


Ibland är det faktiskt så.

Att hela tiden sträva efter perfektion leder lätt till att det blir långt ifrån perfekt och nödvändigtvis inte heller ens bra. Det kan leda till ohälsa. Det kan vara långt mer hälsosamt och sunt att nöja sig med bra och faktiskt inse att bra är just vad ordet talar om, bra.

Det tog många år för mig att först komma till insikt och sedan kunna börja leva efter orden good enough. Det var ett måste dock för att bli frisk och hålla mig frisk och ett vaccin mot att bli sjuk igen.

Att vara stenhård mot sig själv och hela tiden driva sig själv till bristningsgränsen är inte beundransvärt. Det är något annat än att vara ambitiös och målmedveten. Det senare är jag fortfarande och kommer alltid att vara. Det första är destruktivt och gynnar varken sig själv eller omgivningen. Balansen är inte självklar, inte alls alla gånger enkel. Det krävs en målmedvetenhet för att att balansera vågskålen när man som jag har ett brinnande engagemang för inte bara en sak, höga ambibitioner och en målmedvetenhet inför det jag tar mig an.

Våga prova det okända. Våga misslyckas. Även om det pirrar i magen och svindeln kommer. Även ett misslyckande kan vara att lyckas, att utvecklas och växa som människa.





 

 

 

KOMMENTARER:

  • jota säger:
    2013-03-12 | 22:28:52

    Ja att må bra är underbart och verkligen tillräckligt. Idag har jag haft förmånen att må bra, känna mig glad och faktiskt tycka att jag är bra och värld att må så. Det är en skön känsla som jag absolut inte tar för givet.
    Livet är ingen tävling i perfektion livet är en mix av saker som får mig att må bra.
    Idag är jag tacksam över just den känslan.

    Lev väl och var rädd om dig!
    Kram lilla jag

Kommentera inlägget här: