mindfulnessmamma

Stadium-en butikskedja för alla?

Kategori: Allmänt

 
 
 
Nu visas med jämna mellanrum Stadiums TV-reklam för bikinis. Jag vet med säkerhet att inte bara jag häpnar över den, häpnar och förfäras. Jag förfäras, men är inte längre förvånad. Världen är skev och idelaen diskuteras och har gjort det länge, men trots det lever vi en värld där vi sällan får se en mångfald av kroppar. Att som jag och de som är engagerade i Frisk och Fri verka för alla kroppars lika värde behövs verkligen. Det är återigen ingen mångfald av kroppar som visas upp. Det är enbart superplatta magar, på bilden nedan insjunkna till och med.
 
 
 
 

Livet är roligare när det rör på sig, står det på Stadiums hemsida. Det finns många människor som gillar såväl fart och fläkt som lata dagar på stranden. Naturligtvis kan livet vara roligt när det rör på sig, men inte bara för pinnsmala människor.

 

 

Stadium är en kedja som bestämt sig:


"Vi har bestämt oss. Alla ska ha råd med ett aktivt liv. Därför erbjuder vi alltid riktigt bra priser på skor, kläder och allt annat inom sport och sportmode, toppat med rätt funktioner, bra kvalitet och den senaste designen. Så att du alltid får mest för pengarna hos oss. I varje prisklass
."


Jag hittar ingenting som tyder på att Stadium vill vara en butik där ALLA känner sig välkomna och en butik som riktar sig till ALLA, inte av deras bilder att döma i alla fall.

"Sand mellan tårna och solblekt hår matchas bäst med snygga och somriga bikinis samt badkläder i olika modeller och utföranden." Om Stadium vill erbjuda bikinis och badkläder i olika modeller och utföranden, varför inte visa att människor i olika modeller kan bära dem?

Under en av helgens promenader i centrala Stockholm passerade jag ett av Stadiums skyltfönster. Där visade skyltdockorna badmode. Stadium har bestämt sig-ett aktivt liv för alla? Så här såg skyltdockorna ut i det fönstret.

 
 
 
Ta er en titt på modellerna som lutar sig mot bilen. Ta er en titt på modellerna som står tillsammans med killen. Ta er en titt på skyltdockorna i Stadiums skyltfönster. Ser det ut som att Stadium vill rikta sig till ALLA?
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anna säger:
    2013-06-03 | 21:45:32
    Bloggadress: http://www.sugarrush.devote.se

    jag tänkte på samma sak då jag skulle beställa nya skor häromsistens, blev verkligen illa till mods av bikinibilden högst upp i detta inlägg (som då mötte mig på Stadiums hemsida).
    Jag känner mig uppriktigt sagt uppgiven... Kommer (mode)världen någonsin att förändras till det bättre?

    Svar:
    Mindfulnessmamma

  • T. säger:
    2013-06-04 | 07:49:09

    La också märke till bilden då jag var på väg upp i en rulltrappa till butiken och kunde inte sluta titta... Vad konstiga de ser ut...de är väl ingen som ser ut så där... Overkligt eftersom att om man ser ut så där så är det också HELT omöjligt att leva ett sunt, aktivt liv.

    Svar: Ja, jag vet att det är många som reagerar på den här reklamen! Det är inte klokt överhuvudtaget. Jag ska göra vad jag kan för att få ett svar från Stadium om hur de tänker kring detta.
    Mindfulnessmamma

  • Maria Nelander säger:
    2013-06-04 | 13:27:36
    Bloggadress: http://blogg.loppi.se/marianelander

    Jag har inte tittat så noga på bilderna när jag varit inne på Stadiums hemsida men nu när jag tittar ordentligt på dem så skräms jag över hur smala modellerna faktiskt är. Speciellt tjerjerna vid bilen är ju sjukligt smala.

  • Angelica Fjellman säger:
    2013-08-19 | 09:00:34

    Ja, men ibland önskar man att man såg ut så, med sådan mage..., men ändå inte...det värsta är att jag känner några tjejer (kvinnor) som är lyckligt lottade med sådanna magar och de tränar, äter normalt och är normalviktiga! Så det finns sådanna människor, trot eller ej!

Kommentera inlägget här: