mindfulnessmamma

Känn ingen skuld för att du äter

Kategori: Ätstörningar

 
 
Midsommarhelg och picknick i det gröna. Korgen full med godsaker, frukter, bär, olika drycker, kakor och så vidare. Kanske sitter du där tillsammans med dina nära och kära med tankarna någon helt annanstans. Kanske funderar du på om du verkligen ska ta den där kakan du håller i handen, när du faktiskt nyss åt flera jordgubbar. Du vet inte ens hur många och kanske kan du inte släppa att du råkade tappa räkningen.
 
Midsommarhelgen är över och kanske har du fortfarande tankarna kvar vid den där picknickfilten, utan att riktigt kunna släppa tankarna på det du åt den dagen. För att inte tala om middagen sedan. Det var faktiskt en trerättersmiddag. Du inte åt upp allt av förrätten, men du åt allt du tog för dig till varmrätten. Du tyckte att det var så gott att du till och med tog lite till. Bara för att det var så gott.
 
Kanske tänker du i efterhand att det var riktigt onödigt, trots att det i själva verket är helt okej. Sedan var det efterätt, snacks och sånt. Du vet egentligen inte hur mycket du åt av allt, men du vet att du var riktigt, riktigt mätt. Men visst hade du trevligt? Ja, det var otroligt trevligt och du glömde för några ögonblick bort att hålla koll på exakt hur mycket du åt av allt. Och se-du överlevde!
 
Nu har du ett val, vill du känna skuld eller vill du acceptera att du faktiskt i ganska hög grad tyckte om allt gott du åt den dagen och kvällen? Vill du älta eller vill du släppa taget? Vill du leva ett liv i frihet eller vill du fortsätta kontrollera ditt ätande och vara strikt mot dig själv?
 
 
 
 
 
 
Jag har valt. Jag har valt bort skulden och skammen. Jag valde vägen mot friheten. Jag vet att även om jag känner mig riktigt, riktigt mätt ibland och till och med ibland så mätt att det kan kännas skönt att knäppa upp byxknappen, så överlever jag. Jag kommer inte att gå upp en massa kilon i vikt för att jag äter lite mer än vanligt någon gång då och då. Jag vet att det är okej att äta lunch plus picknick en midsommarafton för att sedan äta en trerättersmiddag med lite snacks före förrätten och godis efter efterätten. Jag vet att jag kan må alldeles prima trots att jag äter kvarbliven efterätt dagen efter och ser film med snacks till på kvällen. Det går bra. Jag lovar, det går bra. Det kan gå bra trots att man tidigare varit i det läge jag beskrev tidigare i inlägget. Även då, kan friheten och ett liv utan skuld för att man äter vara möjligt.
 
 
 
 
 
 
Mitt värde sitter inte på något sätt i mitt ätande. Inte heller sitter ditt värde på något sätt i ditt ätande.
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Berit säger:
    2013-06-24 | 10:23:35

    Så härligt och sant. Precis sådär tänker jag hela tiden och det är svårt att "gilla läget" men träning ger färdighet och man överlever faktiskt!

    Svar: Tack för kommentaren! Och eller hur, man klarar mer än man tror! Kram till dig!
    Mindfulnessmamma

  • Kliar och sticks säger:
    2013-06-26 | 17:11:23
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

    Känner så väl igen det du skriver om. Jag har gjort samma resa och den är inte rolig. Mitt senaste blogginlägg går lite på samma tema..

    Svar: Ska gå in på din blogg och kika! Resan är inte rolig i sig, men jag har lärt mig mycket under resans gång.
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: