mindfulnessmamma

En släng av en ätstörning?

Kategori: Ätstörningar

 
 
Idag har jag funderat en del på det där, en släng av en ätstörning. Jag har hört det några gånger.
 
En gång har jag själv mött en person som önskade sig en släng av min ätstörning. Jag menar inte på något sätt att det sades av en helt oinsatt person som inte visste att jag mådde väldigt dåligt. Jag hade varit helt öppen med den situation jag befann mig i då, att jag var sjuk och att jag mådde dåligt. Jag hade förklarat att jag återinsjuknat och var fast i ästörningens klor igen. Sjukdomen hade börjat sätta sina spår igen på min kropp. Den syntes även utanpå. När jag blickar tillbaka vet jag att jag såg allt annat än frisk och sund ut. Ingenting att avundas, ingenting att sträva mot. Men då kom orden, jag önskar att jag kunde få en släng av din ätstörning. Allt blev knäpptyst. Stilla. Förutom i min kropp där jag, men förmodligen bara jag, kunde höra hjärtslagen rusa i ett fasligt tempo. Ett knytnävslag i magen. En nakenhet som inte gick att skyla. Ridå ner, men ridån gick inte ner, utan jag stod kvar och jag syntes mer än någonsin.
 
Men jag fann mig i situationen. Jag rusade inte därifrån. Tårarna brände bara bakom ögonlocken, tills jag kunde samla mig och omvandla dem till en kraft som hördes i ord. Vet du, en ätstörning får man inte en släng av. När du blivit sjuk i en ästörning är du fast. Det är ingenting du bara skakar av dig.
 
Orden jag fick höra kanske den andra personen glömde samma dag. Jag glömmer dem aldrig. Men jag är otroligt glad att jag hittade ett svar att ge på en önskan om en sjukdom som fått mig att lida så mycket under så lång tid. En ätstörning är ingen komma-i-form-kur. En ätstörning är ingenting man väljer att få en släng av för att åstadkomma något med sitt utseende. En ätstörning handlar i själva verket inte främst om utseende, kropp och vikt.
 
Jag hör aldrig någon önska sig en släng av någon annan högst allvarlig sjukdom, gör du? En ätstörning är en högst allvarlig sjukdom som i värsta fall kan leda till döden. Den orsakar ett väldigt stort lidande inte bara för den sjuka personen, utan också för en rad personer i den drabbades omgivningen. En ätstörning drabbar aldrig bara en person. En ätstörning är ingenting att önska sig.
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • FL säger:
    2013-06-19 | 22:43:35

    Hoppas verkligen ingen inbillar sig ngt annat heller. Det är inget ngn vill vara med om. Varken den som drabbas direkt el den/dom som drabbas indirekt!

    Svar: Du om någo vet! Men tyvärr tror somliga annat. Det finns fortfarande fördomar och myter som behöver slås sönder. Du är min hjälte!
    Mindfulnessmamma

  • Linda säger:
    2013-06-20 | 09:06:32
    Bloggadress: http://stanzies.blogspot.se

    Jag har också hört det där några gånger och det gör mig lika kall i kroppen varje gång. Dem jag har hört det ifrån har inte riktigt den insikten i vad en ätstörning innebär utan tänker bara att det skulle vara ett lätt sätt att gå ner i vikt...inte att det sitter med resten av livet och precis som du skriver, påverkar så många fler än bara den sjuke.

    Det sorgliga i det hela som jag tycker är att vi lever i ett samhälle där det premieras att vara smal och där många människor upplever det som nödvändigt att ta till drastiska metoder för att leva upp till ett ideal som är allt annat än sunt.

    Mycket bra kommentar på det uttalandet. Får jag fråga hur personen i fråga reagerade på ditt uttalande om att det är något man fastnar i och inget man skakar av sig?

    All kärlek till dig!

Kommentera inlägget här: