mindfulnessmamma

Dubbelmoral så det skriker om det!

Kategori: Ätstörningar


Aftonbladets magasin Wellness har inte blivit någon favorit hos mig. Många gånger har det varit fokus på "kom i form", "få platt mage" och "gå ner i vikt" och så vidare. Ja, ni förstår nog.

Numret som är ute i butiken nu fick jag syn på idag när vi stannade till på vår trip upp till fjällen. Det här omslaget skriker av dubbelmoral.

"Älska din strandkropp-mental strandform i 7 enkla steg" låter sunt och bra. Som att man verkligen ska acceptera sin kropp som den är. Som att man inte uppmanas att förändra den, utan att man ska lära sig älska sin kropp som den är. Vi har en kropp redo att inta sommaren och badsäsongen med. Den är bra nog.

Men sedan. Stora tjocka svarta versaler skriker ut: "TAPPA 3 KILO på 17 dagar" Nej, nu ska vi inte längre älska vår strandkropp. Vi ska istället "ge semestern en smalstart" tycker man på magasinet som tycker att vi ska "unna oss att må bra". Vi ska "bränna fett med yoga" och följa mat och menyer som får oss att lätta, tycker man på Wellness.

Jag kan inte annat än såga magasinet Wellness. Jag sågar dubbelmoralen. Deras budskap sänder inte ut peppande ord om att må bra och trivas med sig själv. De talar om för oss att vi bör förändra våra kroppar. Att unna sig att må bra är inte för mig att yoga för att bränna fett och fokusera semesterveckorna på att gå ner i vikt.

Tro inte att du måste förändra dig. Tro inte att du behöver se ut på ett annat sätt än du gör. Våga vägra magasinen med dubbla budskap och som bara får dig att må dåligt. Vill Wellness få oss att må bra borde de skippa all hets om viktnedgång smalhets.

Det räcker nu. Jag är trött på tips på hur vi ska bli smalare, starkare, snyggare, få plattare mage och så vidare. Riktigt trött.



KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2013-07-04 | 12:20:47
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Håller helt med. Sjukt trött...

  • Helle säger:
    2013-07-04 | 19:03:43

    Den där tidningen får mig att må illa. Visst finns det många tvivelaktiga magasin som stjälper till att upprätthålla sjuka ideal, men det här tar priset. Denna äckliga dubbelmoral och så namnet Wellness på det. "Acceptera dig själv!" intill artiklar om Quick fix-dieter. Och så lägger vi till en artikel om hur man bränner fett med yoga också! Urk, usch, fy och tvi!

  • Linda säger:
    2013-07-04 | 21:25:46
    Bloggadress: http://stanzies.blogspot.se

    Det där är något som också börjar gå mig otroligt på nerverna!!! I varje tidning, varje vecka! Kan det inte få vara bra, kan vi inte bara få äta det vi mår bra av och faktiskt känna oss lite tillfreds i våra egna kroppar?
    Jag blir bara så ledsen, jag känner ju hur jag själv faktiskt påverkas av det...ser/läser man det tillräckligt många gånger blir det en sanning, något att sträva efter.

    Mycket bra skrivet!

  • Anna säger:
    2013-07-07 | 08:51:16
    Bloggadress: http://annasvikt.bloggsida.se

    Dom är bra på att indoktrinera tidningarna! Och vänta bara, efter sommaren kommer det bli ännu värre!!! Då är rubkrikerna, " tappa semester kilona ", " kom i form efter semestern " osv.

    Ha en skön söndag!

    // Anna

  • Kliar och sticks säger:
    2013-07-09 | 19:34:38
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

    Jamen visst är det tröttsamt! Vilket himla tjat om vikten. Man får inte göra en enda jäkla grej utan att det ska fokusera på just vikten.

    Bränn fett på shoppingrundan
    Träna dig smal på stranden
    Ät dig smal
    Sov dig smal
    Yoga bort fettet
    Bli kompissmal tillsammans
    Bränn fett när du leker med barnen

    Och man ska passa på vid alla ledigheter, jul, påsk, sommar, vid jobbstart och resor, då ska man detoxa, börja springa, bränna fett, lägga om kosten.

    Roligt liv... Varenda fälla har jag gått i och ingenting fattade jag!

Kommentera inlägget här: