mindfulnessmamma

Det är inte därför jag springer

Kategori:


Jag inser hur inpräntat det är i oss att vi tränar för att gå ner i vikt, hålla oss i form rent kroppsligt, för att vi ska bli mer slimmade. Som om det skulle vara det självklara skälet. Jag har blivit påmind om att det är så. Jag har ju själv tvivlat på att man kan träna av helt och hållet andra skäl. Men man kan. Jag kan och andra kan.

Jag springer och jag mår bra av det. Jag springer för livet och mår bra av det. Jag gör det för min skull och inte för utseendets skull. Inte för någon annans skull.

För några träningspass sedan fick jag frågan, "har du börjat märka något?" och i min tankepaus insåg jag ju att personen som frågade menade något annat än jag tänkte på.

"Har du gått ner i vikt?" Jag har ingen aning. Jag väger mig inte. Jag har ingen våg. Jag strävar inte efter det och vill inte ner i vikt. "Det är klart, du är redan så smal." Nej, jag är inte särskilt smal. Jag är helt normalbyggd. Jag måste inte höra det. Jag är en vuxen kvinna med former. Kvinnliga former som jag tycker om och trivs med. Ingenting jag försöker förändra.

Jag springer inte av sådana skäl.



 

 

KOMMENTARER:

  • Hanna säger:
    2013-02-14 | 14:20:15
    Bloggadress: http://hannabrunnegard.blogspot.com

    Härligt fina du!!

    Jag känner igen mig så i det här inlägget, om vi byter träningen mot intresset för kost&hälsa... jag gör det för att jag älskar det, jag brinner för det och det ger mig positiv energi - glädje och utmaning.

    Det är fördomsfullt att tro att bara för att man har en äs i sin ryggsäck så kan man inte träna, inte intressera sig för nutrition eller annat.

    Hejja dig!! Insikt är det viktigaste vi har och att våga!

  • Jota säger:
    2013-02-14 | 15:55:06

    Vill bara säga att jag är grymt imponerade över dig och din drivkraft, det känns som att du alltid har så skön och okonstlad syn på livets utmaningar. Känns som du verkligen har landat i dig själv och är väldigt trygg med det.
    Du är som jag tidigare utryckt en underbar inspiratör till att fortsätta ta sig fram på livets stig.
    Tack för att du delar med dig!
    Kram lilla jag

    Svar: Oj, det här gjorde mig verkligen glad att läsa!Ibland är livet inte helt enkelt, men jag ser livets utmaningar som spännande, vågar anta dem och tar inte längre allt lika hårt även om jag ofta satsar högt.
    Mindfulnessmamma

  • Silverglitter säger:
    2013-02-14 | 19:51:14
    Bloggadress: http://silverglittrande.blogspot.com

    Från början hade jag inga som helst tankar på kropp eller utseende när jag tränade, utan det var min medicin och fick mig att känna mig glad, pigg och stark. I och med att jag började må sämre i övrigt och dessutom var med om en del saker i livet försvann den inställningen, men att läsa det här inlägget påminde mig om hur det en gång kändes.

    Du är klok du! :)

    Svar: Roligt att inlägget kunde bli en påminnelse om hur det faktiskt kan vara!
    Mindfulnessmamma

  • Anni säger:
    2013-02-15 | 08:02:01
    Bloggadress: http://www.anniahven.blogg.se

    Det är verkligen fantastiskt när man kan träna av andra anledningar är för att bränna kalorier. Jag har plötsligt upptäckt att jag vill bli stark. Tidigare har ju även muskler varit något jag velat undvika för de gör ju att man blir "stor". Sedan är det ju även bra för sinnet och humöret att träna. Du är verkligen inspirirande!

    Svar: Åh, stort tack! Härligt. Att ha en stark och frisk kropp är bra. En kropp som orkar.
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: