mindfulnessmamma

Sommarläsning och boktips

Kategori: Allmänt

 
 
I sommar har det blivit en del läsning och jag har två böcker som jag varmt vill rekommendera!
 
Den första är Bara ett barn skriven av Malin Persson Giolito. Det var en riktig sträckläsarbok som jag hela tiden ville läsa vidare i för att veta fortsättningen, men samtidigt ville jag att den aldrig skulle ta slut. Jag ville läsa mer, mer, mer.
 
 
 
 
Alex Andersson är en märklig unge. Han hamnar ideligen i nya slagsmål, har svårt att koncentrera sig i skolan och sitter och somnar på lektionerna. Han pratar knappt och säger han något så svär han bara. Men en dag upptäcker hans lärare något som får henne att slå larm. Hon tror att hon har förstått varför Alex har problem.

Misstankarna tas på största allvar. Alex tvångsomhändertas av socialen och polisen inleder en brottsutredning för att ta reda på vem det är som har behandlat Alex så illa. Sophia Weber, delägare på en liten advokatbyrå i Gamla stan, utses till Alex advokat.

Boken är verkligen gripande och lämnar knappast någon oberörd! Mitt expemplar av boken finns kvar för kommande gäster på Louis Colossos på Rhodos.
 
 
 
 
Nästa bok jag vill rekommendera är boken Gå din väg men stanna av Johanna NilssonGå din väg men stanna är en fristående uppföljare till Johanna Nilssons kritikerrosade debut Hon går genom tavlan, ut ur bilden Vi får följa den nu vuxna Hanna när hon möter den stora kärleken, samtidigt som hon är som mest sjuk. Hennes krokiga vandring genom psykiatrin fortsätter. Mitt i allt detta blir hon styvmamma till två små barn.
 
Jag älskar hennes sätt att skriva. Jag älskar formuleringarna, orden, det precisa som är så in nordens igenkännande för mig varit i ätstörningens och ångestens klor. Det är så exakta beskrivningar hon får till. Boken fokuserar inte på siffror och vikten. Den fokuserar på känslorna, kaoset och vilsenheten. Hon tar fasta på vad det i själva verket kan handla om.
 
"Det onda hon gav sig själv tog bort det onda som själva existensen medförde. En liten stund i alla fall. En liten stund. Sedan måste hon börja om på nytt. Det kom ramar och regler, som ett försök att få stadga och hålla skavandet borta. Det blev många och långa punklistor. Det blev scheman för varje dag. Det blev tvång och måsten, regler för mat, vikt, studier, krav på att vra bäst för annars dög hon inte någonting till, annars var hon en Hannasopa."
 
 

KOMMENTARER:

  • Jessika säger:
    2013-08-05 | 21:46:00

    Åh de här får jag önska mig när jag fyller år alternativ låna på biblioteket! Precis sådana tänkvärda böcker som jag gillar.

    Förresten härligt att du är tillbaka här på bloggen och tack för att du fått mig till att bli medlem i Frisk och fri :)!
    Ta hand om dig kram

    Svar: Vad kul/bra att du har blivit medlem!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: