mindfulnessmamma

Jeansutmaningen som får mig att tappa andan!

Kategori: Allmänt

 
 
Olga Rönnberg, ett namn som jag läser om här och var och som jag förstått många inspireras av. Hon driver en blogg på MAMA som verkar vara väldigt populär. Hon är personlig tränare med inriktning på gravida och nyblivna mammor. 
 
Häromdagen stötte jag på något som hon lanserat i sin blogg, nämligen en så kallad jeansutmaning. Vem som helst kunde delta i en 8 veckors utmaning och målet var att komma i ett par jeans man hade där hemma som var för små och som man ville komma i.
 
"Jag valde ut dem 30 som jag tycker är de mest framgångsrika, sedan får ni läsare  här på bloggen och följare på Facebook rösta på dem 3 av dessa 30 som ni tycker har lyckats bäst med att komma i sina jeans."
 
Så skriver Olga på sin blogg och att använda orden "mest framgångsrika" när det handlar om att komma i ett par jeans får mig att häpna. Att sedan andra människor ska rösta på den/de som har "lyckats bäst" är ju bara för mycket. Föga förvånande sedan att priserna kommer från Stadium som visat sig tycka om att använda magra modeller. Tävlingen består av massvis med före- och efterbilder och röstningsprocent. Bloggkommentarerna innehåller beröm och hyllningar till dessa kvinnor som kommit i sin jeans och människor är så imponerade!
 
Usch och fy och ve och fasa! Sådant här borde inte få förekomma. Vad är det framgångsrika i att komma i ett par jeans? Mammor/kvinnor av idag har nog med press på sig redan från olika håll och kanter på att komma i form och återse den form kroppen hade innan graviditeten. Är det att lyckas att på så kort tid som möjligt bli fit? Hur känns det för den som ser att knappt någon röstar på en eller inte blir uttagen bland de mest 30 framgångsrika i denna tävling?
 
Nej, tummen ner för företeelser som jeansutmaningen! Det finns alternativ till att haka på det här tåget. Det finns möjlighet att välja en annan väg. Glöm inte det. Och du är inte mindre lyckad för att du accepterar din kropp som den är och inser att en kropp förändras efter graviditet och barnafödande.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2013-08-26 | 12:32:55
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Jösses....... Det värsta är väl ändå alla kommentarer??!!

    Svar: Ja, man häpnar!
    Mindfulnessmamma

  • Berit säger:
    2013-08-26 | 12:57:52

    Ja visst är det vidrigt! Jag lämnade den bloggen och hittade bättre och sundare att följa!

    Svar: Tummen upp för bättre och sundare bloggar att följa!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: