mindfulnessmamma

Skriva listor

Kategori: Må bra


Ibland är det bara oslagbart skönt att skriva en lista, även om jag långt ifrån är en listmänniska uti fingerspetsarna-längre.

Jag vet vad det innebär att vara en, att ha en lista lite här och var i huset, liggandes och hängandes. Listor för ditten och datten, för saker som inte får glömmas, saker som ändå aldrig skulle glömmas men som ändå skrivs upp (bara utifall att). Det är inte på något sätt beundransvärt, inte på något sätt önskvärt och inte på något sätt ett tecken på att ha full kontroll på tillvaron. Tvärtom.

I takt med att listskrivandet har fått allt mindre plats i mitt liv har jag börjat må allt bättre. Men ibland, som dagen innan en flygresa kan det ändå vara oslagbart skönt att skriva ner några punkter på en liten vit papperslapp, som möter mig i morgon bitti och jag i lugn och ro kan pricka av det sista lilla.


KOMMENTARER:

  • Marion säger:
    2012-05-18 | 22:48:48
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Det är lite lättare med listor, ibland får jag en lugnare känsla om jag gör listor. Märkligt!

  • Johanna säger:
    2012-05-21 | 11:05:06

    En del av dina inlägg sitter liksom perfekt, igenkänningen är så hög! Jag, utmattad av stress, var också en av dem som hade listor till allt och aldrig blev jag klar med något, det fanns alltid nya punkter att skriva till. Aldrig njuta, aldrig bara vara. När jag gick in i väggen tvingades jag sluta med listorna, men när jag blev lite piggare kom suget tillbaka. Lösningen blev "vill-göra" -listor. Nu var det längsen jag kände att jag ville skriva nån lista överhuvudtaget. Känns så skönt! Men en komihåglapp är något annat. Ibland behövs de ju, som när man ska handla mat eller inför en resa. Det behöver ju inte gå till överdrift åt något håll! Tack för en insprirerande blogg!

Kommentera inlägget här: