mindfulnessmamma

Det kom ett svar!

Kategori: Ätstörningar


Jag skrev i ett tidigare inlägg om att jag mailade till en webbutik och hade synpunkter och frågor kring deras val av modeller. De visade shortsbilder som bars av en väldigt smal, jag skulle säga mager modell, och jag kunde inte låta bli att fundera på hur man tänker när man väljer en sådan modell som visar kläder. Nog kan man ju också visa shorts på bild utan att vara utan klädesplagg på överkroppen och framhäva en mager kropp-tycker jag. Jag skrev även att jag inte har några frågor kring kläderna, utan att jag tyckte om kläderna.

Idag kom ett svar:

"Tack för din positiva och konstruktiva feedback, det är alltid välkommet!

Vi använder och kommer även i framtiden att använda oss av olika modeller i storlekarna 34 upp till 38. Vad gäller tjejerna på shortsbilderna representerar de storlek 34 och 36. Många av de tjejer som används på bilderna är personer som arbetar på eller för butiken." (Jag har valt att inte skriva ut butikens namn.)

Okej, först och främst är jag såklart glad över att de tog min raka fråga så pass bra. Men sedan tycker jag inte att storlek 34-38 speglar den mångfald av kroppar som finns bland oss människor. Hon som svarar betonar att de använder sig av olika modeller-de använder alldeles säkert olika personer i storlekarna 34-38 som modeller, men så särskilt olika typer och modeller av kroppar är det ju inte frågan om.

Om jag känner mig nöjd? Nja, men det hade kunnat vara värrre. Såklart är det ju sorgligt att de bestämt säger att de även i framtiden komme att använda sig av modeller i storlekarna 34-38 och inte använda modeller som bär större storlekar. Att bara konstatera att det är så det är.

Och att jag har väldigt svårt att tro att modellerna jag skrev till dem om har storlek 36, det är ju en helt annan femma. De höll helt enkelt inte med mig om att de skyltade med magra kroppar med insjunkna magar och att de skulle kunna tänka över ett och annat kring sina bilder.

KOMMENTARER:

  • Magdalena säger:
    2012-05-28 | 16:09:32

    Storlek 34-38? Ja, dem måste vara magra. Det måste vara kläder som inte passar en med storlek 44/46 typ. Hmm synd man inte visste vad det var för butik, då hade jag bojkotat den. Gillar när man ser butiker med dockor som har former, och för mig får det gärna komma dockor med lite putmage med. Så känner man ännu mer igen sig ;-)

  • Åsa säger:

    hmmm....

    tror tyvärr att det är försäljningssiffror som betyder mest. Vi är så förbannat fixerade vid magerhet i denna värld och tyvärr är det det som säljer. Men ska vi få in en attityd förändring måste butiker och media vara med på tåget...

Kommentera inlägget här: