mindfulnessmamma

Jag vill inte vara sockerfri!

Kategori: Frisk och fri


De dök bara upp hos mig de här orden-helt självklara-idag när jag öppnade skåpet och tog en godis av de som fanns kvar från igår.

Och det kan jag tala om gott folk och mina vänner-det är en frihet att känna så. Idag är det så mycket frågan om att man inte borde att man skulle hålla sig borta ifrån och att man ska kunna klara av att vara utan. Ja, ni förstår vad jag menar. Man är duktig för att man står emot.

Och jag skulle kunna skrika ut till hela världen att jag inte vill vara sockerfri! Jag vill inte vara med i det sockerfria uppropet. Jag vill njuta av sådant jag tycker är gott. Jag tycker det är en så stor njutning att till exempel gå ut och fika och äta en stor chokladboll till kaffet eller att njuta av en god glass en varm sommardag. Att öppna skåpet hemma och ta något gott bara för att jag är så sugen är en vardagslyx och ingenting annat.

Jag tror inte på att döma sig själv, jag tror inte på förbud, kompensationer, belöningar eller bestraffningar när det handlar om ätande. Man kan äta allt-men inte alltid är ord jag bär med mig i livet. Naturligtvis ska det vara balans med detta såväl som med allt annat, men balansen för mig är inte att vara utan bara för att man borde.

Man borde njuta av livet och livets goda-det är vad man borde och för mig ingår goda ätbara saker i detta! Lättare sagt än gjort detta kan tyckas kanske, men jag kan lova att det var betydligt mer komplicerat med förbud, kompensationer och kontrollerande.

KOMMENTARER:

  • Åsa säger:
    2012-06-10 | 22:12:32
    Bloggadress: http://hafva.blogg.se/

    Du är så klok Jenny och hittar man sin melodi, så är det bara att följa den. Absolut!

    Jag tycker också att man ska unna sig, livet är för kort för att sätta upp förbud hela tiden.

    Men vad som kan vara bra, är att sätta stopp (om än tillfälligt) när "unna sig" blir mer en ful ovana än något man gör då och då.

    Jag, som dessutom är diabetiker har allt på att vinna att vara sockerfri. Jag planerar dock inte att hålla mig ifrån socker så här helt och hållet (som jag gör nu), resten av livet, men vill gärna prova lite till. Det känns så befriande och då kan man bara gissa hur mycket sötsuget styrde mig..

    Men som sagt, givetvis ska man unna sig. Det gör jag och det ska jag fortsätta med.

    : )



    Kramisar!

    Åsa

  • Magdalena säger:
    2012-06-10 | 22:16:41

    Så bra skriver Jenny! Du får till orden så rätt.

    Håller helt med dig, varför ska det vara förbjudet? Då blir det ju nästan värre suget.

    Som du skriver, man kan äta allt men inte alltid.

Kommentera inlägget här: