mindfulnessmamma

Dagens mindfulness

Kategori: Mindfulness



Dagens mindfulness handlar om att öva mindfulness i vardagen,
utan att genomföra övningar på Cd-skiva eller liknande.
Det enkla i att öva på att vara mindful,
är att det hela tiden finns en möjlighet att öva.
Ständigt och jämt,
i varje sekund vi lever

Att vara mindful handlar om att vara närvarande,
att verkligen vara med i det som sker.

"Mindfulness uppstår inte
bara av sig sjävt."
-Jon Kabat-Zinn

Det är en förmåga som går att öva,
en förmåga som varierar över tid,
inte konstigt heller då vår tillvaro är föränderlig.

Att öva i vardagen, i stunder som ges av livet självt,
är inte istället för specifika mindfulnessövningar som kroppsscanning
eller olika meditationstekniker.
Det är ett komplement.




I helgen har jag övat på att vara mindful
med hörlurar i öronen,
att verkligen följa med i ljudboken jag har lyssnat på.
Inte helt lätt detta tycker jag då jag inte är särskilt van
-en utmaning absolut!

Det är litegrann som att följa sin andning,
andetag för andetag.
Det är svårt i början att hålla fokus,
men efter ett tag är man inne i det.

Riktigt avkopplande och spännande var det
när jag kom in i historien jag lyssnade till.
Även det som först kan avfärdas som något
som inte är någonting för mig,
kan efter en tids övande visa sig vara något jag tycker om!


KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: