mindfulnessmamma

Att leka tre eller ännu fler...

Kategori: Barn och familjeliv



Idag leker dottern med två tjejkompisar,
två kompisar som inte hade träffats innan den här lekstunden.





Att flickor har svårt att leka tre,
det hör jag titt som tätt,
men jag är ganska säker på att vi vuxna
har ett viktigt finger med i spelet för att det blir
som det blir,
hur det än blir.


Låt säga att en flicka bestämt att leka med en kompis
och sedan ringer en annan kompis och vill komma och leka,
såklart de vuxnas agerande måste påverka barnens syn på
att leka tre eller ännu fler tillsammans.

Barnen, de lär av oss,
de känner in och känner av, stämningar och inställningar
så mycket, mycket mer än vi kanske tror ibland.

I vårt hem är det viktigt att välkomna ännu en lekkompis,
även om någon av våra barn redan bestämt med någon annan.

Jag vill inte att någon ska bli nekad att komma på besök,
för att vi redan har en liten gäst.
Det är inget hinder för fler lekande barn.



Det är så roligt att höra dessa tre tjejer ha roligt tillsammans,
skratta, resonera och utbyta tankar.
Nya bekantskaper berikar även ung vänskap.



KOMMENTARER:

  • Jasmine säger:
    2012-01-29 | 16:10:22
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se/

    Mycket fint och tänkvärt inlägg. Du har så rätt; det är svårt att leka tre. Jag vill dock tro att det ändras med tiden. Så har det i alla fall blivit för mig, men det beror säkert en del på att jag mest umgås med killar - och då i mindre gäng.

    Kram

  • Marion säger:
    2012-01-29 | 20:57:34
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Det blir vad man gör det till!

  • Ulla Åström säger:
    2012-02-18 | 16:03:56

    Så fint Jenny! Träffade din mor på stan i går, fick tips om att gå in på din blogg - mycket roligt att läsa - och idag skall jag laga middag efter recpet på din blogg. Tack för det! Och fortsätt och skriv - du är såå... duktig.

Kommentera inlägget här: