mindfulnessmamma

Banankaka

Kategori: Ätbart


Jag har gjort några olika varianter av banankaka tidigare, men idag provade jag ett nytt recept från ICA. Detta verkar vara en mycket omtyckt banankaka av alla kommentarer att döma. Klicka på länken ovan för att läsa vad de som provat kakan tycker om den och där kan man också få lite olika tips på hur man kan variera den.



Bild: Lånad från www.ica.se 

  • 75 g smör
  • 2 1/2 dl socker
  • 2 msk mjölk
  • 1/4 tsk salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 mogna bananer
  • 100 g blockchoklad
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  1. Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
  2. Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
  3. Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass


Jag bytte ut vetemjölet mot dinkelmjöl, vilket brukar bli precis lika bra som om man använder vetemjöl.

Banan och choklad tycker jag passar så bra ihop! Kakan får följa med på vårt påsklovsfirande och kommer absolut bland annat att avnjutas utomhus tillsammans med en kopp kaffe!



KOMMENTARER:

  • Helle säger:
    2012-04-09 | 13:16:53
    Bloggadress: http://bullochjag.blogspot.com

    Banankaka, åh vad gott! Jag tycker inte om banan som det är, men på pizza eller i kaka - ja tack! När jag känner mig stabil nog att ha socker och andra bakingredienser hemma ska jag banne mig baka banankaka det första jag gör ;).

Kommentera inlägget här: