mindfulnessmamma

Mindfulness på stormarknaden

Kategori: Mindfulness


Idag var jag och handlade tillsammans med barnen efter hämtning på fritids. Det behövdes verkligen handlas idag och jag valde Kvantum där vi har registrerat oss för självscanning. Smidigt och enkelt! Barnen tycker om att vara delaktiga i hämtning av varor, vägning, scanning och så vidare. De lär sig mycket på köpet, till exempel genom att ha koll på att det står samma sak på scannern som på etiketten de scannat av, samma varunamn och samma summa.

Vid vågen är det flera saker att hålla reda på. Upptäckten att om man håller handen på vågen blir vikten på displayen högre än den verkliga och om man då trycker ut en etikett blir priset då också felaktigt hög.... en ack så viktig upptäckt!

Idag råkade vi ut för kontroll för första gången. Nog kan man kalla det typsiskt just idag, då vi inte alls småhandlat utan stod med en kundvagn med fem kassar fyllda med matvaror. En anställd på butiken som såg att jag fick packa upp samtliga välfyllda matkassar på bandet med två barn som ivrigt väntade på att vi skulle bli klara och samtidigt undrade vad som hände, utbrast Och du är så där glad ändå!

Ja, faktiskt kände jag mig glad! Det finns ändå ingenting jag kan påverka i den här situationen, det är som det är, svarade jag den trevliga anställde som sagt det lätt frågande påståendet.

Givetvis hade jag gärna varit utan den där avstämningen just en dag när jag storhandlade och just en dag när vi handlade en tid när barnen gärna annars äter middag-men vad kunde jag göra annars i denna situation?

Jo, jag hade kunnat stressa upp mig själv, titta på klockan gång efter gång, bli irriterad över att barnen frågade om vi kunde åka snart och så vidare. Jag hade kunnat säga till mig själv gång efter annan hur typiskt det var att detta hände mig just idag.





Men såklart blev jag mycket gladare av att göra det jag skulle göra just där och då, packa upp vara för vara och underlätta för kassörskan genom att tänka på hur jag vände streckkoderna. Att jag sedan blev erbjuden packningshjälp av en anställd gjorde det hela så mycket lättare-så tacksam jag kände mig över den hjälpen!

Mindfulness i vardagen för en trött mamma på efter-jobbet-handling någonstans i Sverige, en onsdag i oktober.

Kommentera inlägget här: