mindfulnessmamma

Man kan bli frisk från sin ätstörning

Kategori: Må bra


Ännu en krönika av Hillevi Wahl som är så bra, så bra, där hon slår hål på en av de allra största myterna om ätstörningar, nämligen den att man aldrig kan bli helt frisk. Krönikan Man kan bli frisk från sin ätstörning publicerades i Metro 29/3-11.

Precis som hon skriver kan man bli frisk, väldigt frisk. Mycket, mycket frisk och kanske med ett sundare tänk än många som aldrig haft en diagnostiserad ätstörning.

Friskare än alla de som håller igen efter julhelgen och toktränar inför strandsäsongen, sundare än de som inte tar en kaka till även om de skulle vilja smaka den där kakan som alla sade var så god. Sundare i tänket än de som förklarar att de kan unna sig något gott då de motionerat så mycket och än de som utesluter diverse livsmedel i kosten för det att sägs vara nyttigt och bra för vikten. Jag kan faktiskt fortsätta länge till för Hillevi Wahl har så rätt i att vi faktiskt lever i ett ganska så ätstört samhälle.

Egentligen lever vi i ett ganska ätstört samhälle: Var fjärde 7-åring har bantat. 8 av 10 15-åringar är missnöjda med sin kropp. Hälften av alla kvinnor vill gå ner i vikt – trots att de anser sig vara normalviktiga. Det görs 7 000 magsäcksoperationer i år. Tvångsmässigt ätande är extremt vanligt förekommande. Undersökningar i USA, Kanada och Storbritannien visar att 100 procent av alla unga kvinnor och 60 procent av alla unga män har haft ett eller flera tillfällen av tvångsmässigt ätande under ett år.

Hon frågar sig, hur man då ska förhålla sig till detta?
Genom att förstå att ätstörningar egentligen inte handlar om mat.
– Det är en störning till mat och ätande, ja. Men det är en flagga för att man på bäst möjliga sätt försöker få balans i en obalans. Som jag brukar kalla det: Självmedicinering, säger Judith Beerman som har jobbat terapeutiskt med ätstörningar sedan 80-talet.

Försöker få balans i en obalans. Det lägger jag på minnet, för det är faktiskt precis vad det handlar om. Vem vill inte känna balans och harmoni i sitt liv? Den sjuke behöver alltså få hjälp att få ordning på det inre kaoset, som inte alla gånger är så lätt att sätta ord på, men att ätstörningen kan vara ett sätt att få ordning och reda i tillvaron, i livet, det är det många som kan vittna om som varit sjuka i en ätstörning.

Men det är som Hillevi menar, man kan bli frisk från sin ätstörning. Väldigt frisk.





KOMMENTARER:

  • britta bloggar säger:
    2011-12-13 | 21:37:06
    Bloggadress: http://brittabloggar.se

    fint! klart att det är så!

  • Katharina säger:
    2011-12-16 | 08:04:15
    Bloggadress: http://katharinaslife.blogg.se/

    Absolut! Det stämmer så bra så! Jag vill nog påstå att jag är ett levande bevis på det! Vet inte egentligen hur, men efter (så klart) många år har jag äntligen ett helt normalt förhållande till mat. Äter precis allt och när jag är hungrig. Jag är hungrig jämt! :-) Jag har äntligen funnit njutningen av en god middag och jag tar gärna en portion till, bara för att det är gott. Det är helt fantastiskt ljuvligt! ÄNTLIGEN!

Kommentera inlägget här: