mindfulnessmamma

Hillevi Wahl och längtanshål

Kategori: Må bra


Jag läste en så otroligt bra krönika av Hillevi Wahl, Fyll inte längtanshålet med julmat, publicerad i Metro.

"Först ska man trugas i mat, godis, pepparkakor, lussebullar och brända mandlar på längden och tvären tills till och med normala människor känner sig kräkfärdiga. Sedan blir det nyår och vips bombarderas man med hetsbantningskurer på löpsedlarna för då jädrar i min lilla låda ska man bli av med alla julkilona på max tio dagar."

Krönikan berör längtanshål (vilket bra och talande ord för övrigt!), julmaten och ätstörningar. Bland annat. Den var så genomtänkt mitt-i-prick-bra att jag skrev ut den och tejpade upp den på jobbet. Bra läsning för alla i vuxenvärlden, tycker jag.

"Och sluta tjata om maten, vill jag lägga till. För det handlar inte om mat och det handlar inte om alkohol, egentligen. Det handlar om ett längtanshål som måste fyllas. Fyll det med kärlek och bekräftelse i jul i stället för med prylar och mat. Stäng av datorn, sitt ner och lyssna – och glöm inte att bjuda hem någon som sitter ensam."

Tack Hillevi Wahl för att du ville lägga till det där. Superviktigt. För det handlar inte om maten, i själva verket, innerst inne, när det handlar om ätstörningar.



Kommentera inlägget här: