mindfulnessmamma

En sak i taget...

Kategori: Mindfulness


Det är så klart så man ska göra, ta en sak i taget, verkligen fokusera på det man ska göra just nu. Inte allt det andra som kommer sen, senare, vid en annan tidpunkt. Det går hur som helst inte att göra allting på samma gång, så varför ha många saker i tankarna på samma gång?

Att samla ihop tankar på en hel massa saker man bestämt ska göras skapar lätt en stresskänsla. Det är jag själv som skapat denna stresskänsla när den kommeröver mig. Det är jag som har befälet över mina tankar. Det är jag och bara jag som kan bestämma hur jag vill ha det. Vill jag vara kvar i den här känslan eller vill jag bli fri den?

Dock är det så lätt att tankarna drar iväg.... att man tappar bort sig från nuet, tappar fokus på det som händer just nu. För mig är det mest avstressande sättet att komma till ro att ta kontakt med min andning, att hitta andningsankaret.


Andningsankaret-koncentrera dig medvetet på din andning!

Sitt bekvämt, på en stol eller i yogaställning. Ha ryggen rak, axlarna avslappnade, ögonen något slutna. Förflytta nu din uppmärksamhet till din andning.

  1. Andas in djupt...

    ​Känn hur luften strömmar in genom näsan och hur lungorna fylls med luft, låt andningen kännas ända ner i buktrakten.

  2. Andas långsamt ut genom näsan...

  3. Återupprepa in- och utandningen, var medveten under andningen...

    Tips!
    Om du vill kan du låta andningen kännas ända ut i dina övriga kroppsdelar, exempelvis ut i tårna vid inandningen, låt sen luften gå tillbaka från tårna ut ur lungorna vid utandningen...

​Enklare andningsövningar kan göras var du än är: sittande, stående, även när du är ute och går. Du kan när som helst sätta din hand på din mage och börja iaktta dina andningsrörelser! Det där att andas in och ut genom olika kroppsdelar tycker jag ger en härligt avslappnande känsla. Lugnet sprider sig i hela kroppen!


​Här
 kan man läsa mer om andningen och andningsövningar.

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: