BK Övningar



Jag har tidigare skrivit litegrann om Basal kroppskännedom, som är en sjukgymnastisk metod som består av enkla, vardagliga rörelser som hjälper dig att återfinna din balans och förstärka din närvaro. Jag tycker att mindfulness och Basal kroppkännedom är bra att träna parallellt med varandra.

En del av BK-övningarna är så enkla att du kan använda dem nästan när som helst i vardagen, t ex när du står i kassakön i affären, sitter på bussen eller varför inte när du står och väntar på bussen/tåget. 
 


Stående studs

Stå med höftbredds avstånd mellan fötterna. Böj knäna lätt så musklerna i svanken slappnar av. Lägg kroppstyngden på främre delen av fötterna. Studsa lite upp och ner på hälarna. Lyssna inåt och lägg märke till hur det känns i kroppen.


Sittande på stol



Sitt på främre delen av stolen. Balansera in dig så att du känner stöd av fötterna och sittbensknölarna. Sitt rakt och avspänt. Följ andningen. Låt hela bålen vidgas på inandningen och sjunka ihop något på utandningen. Låt tankarna vara riktade på här och nu och upplevelsen av att sitta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0