mindfulnessmamma

Har du blivit nå' tjock?

Kategori: Allmänt


Den hälsningsfrasen har jag mött under den här graviditeten. "Hej... Har du blivit nå' tjock?" 

Det är helt sant även om det kan låta ofattbart. Och jag kan lova er, att så är i efterhand har jag betydligt vassare svar jag hade kunnat komma med än just tystnaden och en till synes mild reaktion. 

Hej tjockis! är en fras som jag mött mer än bara en gång. Det har jag ju skrivit om innan. 

Ja, jag är gravid och magen växer. Men är jag plötsligt bara en graviditet? Är jag plötsligt bara en kropp? Är jag plötsligt tjock? Får man plötsligt uttrycka sig hur som helst till mig för att jag är gravid? 

Jag tycker verkligen att sådant här är så dumt. Ogenomtänkt. Olämpligt. Och förmodligen roligare för den som uttalar orden än den som tar emot dem. 




KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2013-12-23 | 10:40:48
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Jag fick höra en gång (av en dåvarande kollega som är psykolog...): "Vad fet du har blivit då!" när jag satt i kontorsstolen, 30 veckor gravid.

    Svar: Man tror knappt att sånt här är sant. På samma gång upphör jag snart att förvånas!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: