mindfulnessmamma

Graviditet och ätstörningar

Kategori: Allmänt, Ätstörningar


Gravid och med ätstörningar i bagaget. Vi är många som varit med om det. Vi är många som är med om det. Kroppen som varit ens fiende kan plötsligt vara med och skapa någonting alldeles enastående. Den kan bära ett barn. Den kommer att kunna ge mat till ett nyfött litet barn. Fantastiskt. 

Men det kan vara en påfrestning att vara gravid, naturligtvis för alla, men ibland på ett alldeles särskilt sätt för en gravid kvinna med en ätstörning i bagaget. Ku kommer kroppen att förändras. Nu är viktuppgången ofrånkomlig. Nu kommer vägandet tillbaka. Tips och råd kommer att ges till en och råden tar oftast inte hänsyn till att man har en ätstörning i bagaget. Dra ner på sötsaker och rör på dig. Ät si och ät så. 

Måste man åka med i det här tåget? Måste man göra allt som andra säger till en att göra? 

Min första graviditet var särskilt jobbig fram till att bebismagen blev uppenbar. Jag kände mig bara stor, tjock och pluffsig, som att kroppen liksom bara flöt ut. Men sedan, när bebismagen blev tydlig blev det lättare. Vägningarna var jobbiga och varje gång räknade jag kilon. Hur mycket hade jag gått upp nu? Det kändes som att det aldrig skulle ta slut. 

Andra graviditeten var lättare. Jag bad om att få avstå vägningarna, men barnmorskan hade inget gehör för mitt önskemål och jag stod inte på mig. 

Efter de två barnen blev jag sjuk igen. I själva verket hade jag aldrig blivit helt frisk. Vi levde med två barn och en ätstörning. 

Nu under min tredje graviditet har jag kommit till en punkt där jag vet att jag inte måste åka med på det här tåget. Jag väger mig inte. Jag ser ingen anledning. Det är inte kvittot på mitt mående. Ja, jag är frisk och fri och just därför kan jag välja bort vågen för att jag inte behöver den och för att jag inte vill ha den. Jag kan kritiskt granska tips och råd, men kan ändå stressas av pekpinnar och råd. Jag skulle önska fler nyanser i råden som ges. Vi är olika med olika erfarenheter vi som är gravida. Alla är inte lika. Råden behöver nyanseras. Alla människor är inte heller i samma nyans. 

Idag har jag en klok och lyhörd barnmorska. Hon förstår att varje graviditet är unik och att varje kvinna har sina behov. 


KOMMENTARER:

  • Linda säger:
    2013-12-11 | 10:32:16

    Hej!

    Jag undrar hur många unika besökare du har i veckan på bloggen?

    Tack och ha det fint!
    / Linda

    Svar: Kan kolla upp sedan. Varför undrar du? :)
    Mindfulnessmamma

  • LINNÉA- MAMMA TILL EBBA & BEBIS I MAGEN♥ säger:
    2013-12-11 | 11:12:33
    Bloggadress: http://linneagranstrom.vimedbarn.se

    Ja nu är det nära, 15dagar till beräknat :) Det ska bli spännande och se när han väljer att titta ut, Ebba kom åtta dagar tidigare :)

    Jo vi tog reda på det när vi var på ultraljudet och det syndes riktigt tydligt faktiskt :) Kram

  • Linda säger:
    2013-12-11 | 14:34:23

    Vill inte skriva ut offentligt här. Ha du någon mail? :)

    / Linda

    Svar: Jag mailar dig!
    Mindfulnessmamma

  • jota säger:
    2013-12-11 | 20:22:59

    Ja nog är alla tips och vägningar i samband med graviditeten både jobbiga och stressande. Har man dessutom en obehandlad ätstörning i bagaget kan det bli väldigt triggade att så mycket fokus läggs på vikten.
    Jag beundrar och imponeras över ditt mod, din styrka och din medvetenhet, att du dessutom orkar föra budskapet vidare skapar goda chanser till förändring.
    Jag är glad att du denna gång har en bra och yrkeskompetent barnmorska du är värd det bästa.
    Ditt engagemang gör stor skillnad för många.
    Idag är jag tacksam över att få följa din blogg och smittas av ditt ödmjuka engagemang.
    Lev väl och njut av tiden.
    Kram Jota

    Svar: Tack, återigen tack för dina underbara ord! Det är bland annat Livsmedelsverkets råd jag syftar på. Rör på dig, ät si, ät så, du behöver si och så mkt extra i den och den veckan. Men i själva verket ska vi väl lyssna på kroppen och på vad just vi mår bra sv och behöver. Sådant glöms lätt bort i broschyrer och sådant.
    Mindfulnessmamma

  • Johanna säger:
    2013-12-13 | 11:09:45

    Visst är det stressande det där med vägningen. Med eller utan ätstörning, när främlingar kommenterar ens vikt och utseende är man i en utsatt position.
    Allt ska bara följa tabeller och riktlinjer. Och det fortsätter ju efteråt också med BVC som är helt galna i tabeller! ;-)

    Svar: Det är bara positivt att inte väga sig under graviditeten för mig! Ångrar inte det valet en sekund.
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: