mindfulnessmamma

Förälder=förebild

Kategori: Ätstörningar

 

 




Som förälder är man en otroligt viktig förebild för sina barn i allt och även när det handlar om förhållningssätt till mat, ätande och kropp.

Kanske tänker jag och andra med en ätstörning i bagaget extra mycket på detta. I alla fall vet jag att jag gör det och även somliga andra med liknande erfarenheter som jag. Jag vill inte ha några förbud. Inga pekpinnar. Ingen skuld kring ätande. Inget dåligt samvete. Inget bantningsprat. Ingen våg. Vi unnar oss inte eller passar på. Vi har inget dåligt samvete och vi talar inte om nyttigt och onyttigt. Vi vet att man kan äta allt, men inte alltid. Godis är gott och helt okej att äta, utan dåligt samvete. Vi vet också att sötsaker inte är något man äter varje dag. Inget konstigt med det. Det är inte heller aktuellt. Vi varierar och äter allsidigt.


I senaste INSIKT var jag med i en artikel om just att vara förebild som förälder och ha en ätstörning i bagaget. Där berättar jag om min erfarenhet av att vara sjuk samtidigt som jag haft barn och hur jag förhåller mig till min roll som förebild idag. Hur gör du?

 

 



Alla tänker inte som jag.

 



I senaste KLICK får vi ett exempel på detta.

"Mina barn mår bättre utan kolhydrater även om de är hungriga, säger stjärnan om Apple, 8, och Moses,6."

Enligt artikeln får barnen inte alls äta pasta, potatis eller bröd.

Experter kritiserar sådant här:

"Om de inte tål gluten ska de givetvis låta bli men de bör kolla upp det först. LCHF för barn skulle jag aldrig rekommendera. Barn som växer måste ha energi för att må bra och de behöver äta stor andel fett för att få i sig tillräckligt med energi. Om de står över kolhydraterna helt och hållet och äter mycket fett är det inte hälsosamt för kroppen."

 

Du som vuxen, du har all rätt i världen att välja din särskilda kosthållning, men tänk efter en extra gång innan du lägger in förbud för barnen och för in dem på en diet som de snart tror är den enda rätta. Barn är så formbara-glöm inte det.

 

För övrigt blev jag ledsen inombords när dottern på 7 år sade att hon inte ville gå på kalas för att hon inte ville fika. Hon ville inte äta sötsaker. Det är inte nyttigt. Hugg i bröstet. Hon hade kommit på det själv sade hon. Ingen hade sagt något. Hon har förmodligen fångat upp saker som sägs utan eftertanke eller läst någon rubrik i någon tidning. Lyckligtvis ville hon åka sedan och såg fram emot kalasfikat, precis som det ska vara. Lek barn, njut av livet och bekymra dig inte över sådant här!

 

 

 

 

 

 

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2013-03-25 | 07:34:53
    Bloggadress: http://resanmotsundvikt.blogspot.se/

    Usch, vad hemskt! Hur kan man vilja överföra ett stört matbeteende till sina barn? Som en ätstörd är en sjukdom jag önskar kunde försvinna från jordens yta, ingen förtjänar de dumma tankar, ångest mm kring maten. Man sätter sina barn i fängelse!

  • Johanna säger:
    2013-03-25 | 10:22:56
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Tyvärr är det många även i Sverige som ger sina barn LCHF-kost... Det finns till och med kokböcker "för familjen" med spädbarnsmat. Att folk inte fattar att det inte behöver vara antingen SOCKER eller LCHF. Man kan faktiskt välja BRA kolhydrater!Sånt här gör mig riktigt upprörd!

  • Liselotte säger:
    2013-03-25 | 10:43:53

    Viktigt inlägg!

    Kan säga att efter jag skrivit artikeln till Insikt har jag tänkt ännu mer på hur jag ska prata kring detta med mina två. DU är onekligen en förebild!

  • Liselotte säger:
    2013-03-25 | 11:17:58

    Viktigt inlägg!

    Efter att ha skrivit artikeln i Insikt har jag börjat tänka ännu mer på hur jag pratar kring saker med mina två.
    DU är en förebild!

  • Hanna säger:
    2013-03-25 | 19:37:20
    Bloggadress: http://hannabrunnegard.blogspot.com

    JAG är en av "förebilderna" och jag ger mina barn "lchf".. DEN som säger att det är galet kan komma med mer konkreta exempel och mer utbildning på vad det egentligen ÄR att äta naturligt och kroppseget... att utesluta raffinerat socker och genmodifierat... att inte vara fettskrämd och att leta rena livsmedel...

    Det FINNS ätstörda LCHF-hysteriker... som i alla kretsar...

    Men att utge tallriksmodellen för norm, som bara funnits i 40 år DET är galet... att säga att man exprimenterar med sina barn när man ger den ren och näringstät mat istället för godis och chips, bröd och pasta... nej då är man ute och cyklar...



    ALLA gör sina val... jag håller med, men att utmåla just lågkolhydratskost som mer onaturligt än tallriksmodellen är galet fel och outbildat, sen att man väljer olika DET är annat.

    Flåt men här blev jag lite syrlig...

    Mina barn äter LCHF/lågkolhydratskost... de är aldrig hungriga... mår superbra och utvecklas nåt enormt! Det finns inte mer "förbud" i denna kosthållning än i SLVs... som föbjuder naturliga fetter mm...


    För att inte vara för sur... Jenny, jag gillade din artikel jättemycket och jag gillar DIG... det vet du...

    Kram

  • Anni säger:
    2013-03-27 | 19:40:33
    Bloggadress: http://www.anniahven.blogg.se

    Det är verkligen skrämmande! Min son åt en mycket kolhydratfattig kost i några år av medicinska skäl. Under den tiden stod han under läkar- och dietistövervakning och åt en mängd kosttillskott. Effekten på hans sjukdom var fantastisk, men han tappade i längdtillväxt och var tidvis mycket hungrig. Och som mamma skär det verkligen i hjärtat att inte få ge sitt barn mat då. Att utan anledning ta bort bröd, pasta och potatis ur barnens diet SAMTIDIGT som de inte äter vare sig ägg eller mejeriprodukter känns helt vansinnigt. Kan bara hoppas att artikeln överdriver.

  • Silverglitter säger:
    2013-03-30 | 07:43:30
    Bloggadress: http://silverglittrande.blogspot.com

    När min syster vid fyra års ålder redan var tydligt medveten om att socker är något "fult"/"förbjudet" då fick jag väldigt ont i hjärtat. Speciellt som hon fått lära sig det på dagis?? Hon har ett helt liv på sig att matas med samhällets budskap kring mat, socker, vikt osv. så jag kan inte se något skäl alls till att skuldbelägga mat redan på förskolan.

  • Hanna säger:
    2013-04-04 | 16:17:48
    Bloggadress: http://hannabrunnegard.blogspot.com

    Anni.... en så strikt lågkolhydratskost tror jag ingen frisk förälder utsätter sina barn för... det finns ju flera former, strikt, normal, liberal och tränings...

    Mina barn som äter "lchf" äter en liberal variant, självklart ägg, mejerier, frukt till viss del, rotfrukter mm... det är STOR skillnad på den variant ditt barn blev utsatt för...

    Bara en passus :)

Kommentera inlägget här: