mindfulnessmamma

Träningstrend blev hälsohets

Kategori: Ätstörningar

 
 
Jag börjar inse att jag nog aldrig har skrivit på bloggen om det senaste reportaget i tidningen!
 
Hur kan jag ha missat det om jag nu verkligen missat det?
 
 
 
Smalare, friskare och piggare – hälsotrenden har många positiva effekter, men den kan lätt slå över till hets. Gränsen mellan endorfinkickar och träningsglädje och fanatisk tvångsträning är hårfin, för Jenny Larsson gick den överdrivna träningen hand i hand med ätstörningar.
REDAN SOM BARN gillade hon att röra på sig, Jenny tränade fotboll och basket ”som alla andra” men det var gymnastiken hon satsade på.
– Jag har alltid siktat högt och hade bestämt mig för att satsa på OS-guld men sedan skadade jag knäet – det var mycket hopp och studs – och fick
totalt träningsförbud under hela årskurs sex, säger Jenny Larsson och berättar att det var en stor sorg när drömmarna grusades.

Gympan hade alltid varit hennes grej och hon var stolt över att oftast
vara bäst, något som förändrades
under högstadiet.
– Tidigare när vi sprang 60 meter var jag alltid snabbast av tjejerna men nu skulle vi springa längre sträckor och jag var inte längre bäst. Det var jobbigt...
 

JENNY BERÄTTAR ATT hon under gymnasietiden började träna på gym. Aerobicen var ny och het och tillsammans med några klasskamrater kunde hon köra flera pass på rad.
– Jag var naturligt smal och nöjd med det, jag bantade inte men hade svårt för att lyssna på kroppen. Jag hade
ofta huvudvärk men när jag bestämt mig för att därför hoppa över träningen
ändrade jag mig om någon annan av tjejerna skulle träna och skulle tjejerna stanna på ännu ett pass gjorde jag också det för jag skulle alltid vara minst lika bra och helst bättre än alla andra.


Med risk för att skriva om det igen-här kommer länken!

 

När jag tänker tillbaka på hur jag behandlade mig själv då gör det ont. Det är ledsamt, men jag kan också påminna mig om detta:

 

– Träningen som jag tidigare tvingades hålla mig ifrån för
att BLI frisk, är i dag ett sätt för mig att hålla mig frisk och pigg och förebygga stress. Huvudvärken som jag fortfarande periodvis har stora problem med blir också bättre genom motion, säger Jenny
 
 
Kommentera inlägget här: