mindfulnessmamma

Att vara mamma och ha en ätstörning

Kategori: Ätstörningar

 
 
Min erfarenhet av ätstörningar/träningsstörningar sträcker sig från ungdom till den del av livet när jag också varit förälder. När jag också har varit mamma. Att leva med en ätstörning och att sedan kämpa sig tillbaka mot det friska livet är tufft oavsett när i livet du befinner dig, men att samtidigt vara i mammarollen (föräldrarollen) gör allt ännu mer komplext.
 
Skulden och skammen har varit extra stor och svårt att komma över just den tid som jag haft barn och varit sjuk. Det har varit det allra svåraste att förlåta mig själv för. Att jag gjorde mindre bra saker och rent av dåliga val. Som förälder. Som mamma. Jag har brottats med skulden och skammen såväl mitt i den värsta sjukdomsperioden som efteråt.
 
Skuldbelägg ingen som är sjuk, och minns att just vi som också är föräldrar bär ytterligare en börda. Att vi har sjukdomen i våra liv, när vi i själva verket borde ge barnet något bättre än att ha en ätstörning i huset. För det påverkar. Det påverkar så in i nordens mycket. Tro inget annat. Att det påverkade hela familjelivet gör fortfarande ont att tänka på.
 
Jag har fått en del frågor kring det här med föräldraskap och ätstörningar inför en kommande artikel och dessa ska jag ta mig an nu och svara på så gott jag bara kan.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anna säger:
    2013-02-08 | 22:12:40
    Bloggadress: http://anna.arkblad.se

    Att vara mamma är svårt oavsett vad man har i sitt bagage. I vår familj har "mamman" haft och har en krånglig epeilepsi......Inte samma som en ätstörning MEN än dock en störning man helst velat vara utan. Ändå måste jag erkänna att jag och min familj är nära varandra på många bra sätt. Vi har svetsats samman Kanske pga den här sjukdomen. Vem vet hur det varit utan den här envetna sjukdomen som bara dök upp när barnen var små? Jag hoppas & tror att våra barn får med sig något viktigt in i vuxenlivet. Men vad jag känner igen mig i dina funderingar och tankar.....Jag skickar dig en STOR kram och kan utan att ha träffat dig LOVA att du är en alldeles underbar mamma även om du precis som ALLA andra tappar det berömda tålamodet emmellanåt. Det är mänskligt. Ha en skön helg & stort lycka till med alla dina planer.

    Svar: Åh, tack! De orden värmde verkligen!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: