mindfulnessmamma

När barnet inte äter

Kategori: Barn och familjeliv

 
 
Som förälder känns det så grundläggande att barnet äter. Som förälder är man så mån om att barnen ska växa och må bra, få i sig all energi det behöver. Helst vill man att det ska komma av sig självt, att man inte behöver ägna detta så många tankar och att det ska vålla så mycket huvudbry.
 
Jag vill ha ett avslappnat förhållningssätt till mat och ätande. Inga förbud, inga förmaningar och inget tjat. Tjat lönar sig sällan och att barnet ska äta för att göra de vuxna glada tror jag inte heller på. Man ska äta för sin egen skull, inte för att behaga andra. Man äter sig mätt och sedan är det bra.
 
Maten får och ska inte bli något laddat ämne som man till slut inte vill beröra överhuvudtaget för att det just är så laddat. Mat ska vara något naturligt och ätandet likaså. Jag vill inte ha några förbud eller tabun kring mat och ätande, ät, lev, njut och må gott och dela inte in i dåligt/bra och nyttigt/onyttigt.
 
 
Jag tänker nog extra mycket på det här och är särskilt medveten om vikten av att inte göra ätandet och maten till något så laddat, då jag har erfarenheter av ätstörningar. Min syn på mat och ätande har förändrats med de erfarenheterna och jag ser kanske också risker som andra inte ser.
 
Oavsett detta så är det inte roligt när barnet inte äter. Det är inte roligt att som förälder se sitt barn måltid efter måltid lämna större delen av det som serveras och se sitt redan smala barn bli ännu tunnare. Den frustration som växer i mig och oron som kommer krypandes får jag jobba med på vuxet vis och inte låta bubbla ut vid måltiderna. Det gäller att ha is i magen och se att det kommer nya dagar. Vi kan förklara vikten av att försöka, av att få i sig, men tvinga går inte. Tvinga bör man heller inte. Däremot ha koll bör vi som vuxna.
 
Sådana här gånger är det så viktigt att ta hand om sina känslor på vuxet vis för sig själv eller vuxna emellan och att låta matpratet ske till största del utan barnöron. Barnprat hör hemma inför barnöron och allt annat får vänta.
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • jota säger:
    2013-02-10 | 09:14:58

    Ja så är det du är klok du!

    Kram lilla jag

  • Matglada Barn säger:
    2013-02-10 | 16:25:31
    Bloggadress: http://www.matgladabarn.se

    Hej,

    Inspirerande läsning! Du har väldigt kloka tankar kring barn och mat. Snart lanserar vi matgladabarn.se som kommer handla mycket om det du skriver, samtidigt som man kan dela recept, tankar och idéer kring just barn och mat. Välkommen att hälsa på om en dryg vecka när tjänsten lanserats.

    Under tiden finns vi till på matgladabloggen.wordpress.com

    Mvh Matglada Barn

    Svar: Tack för fin kommentar och spännande med er blogg!
    Mindfulnessmamma

  • Anonym säger:
    2013-02-13 | 08:59:06

    Uppskattar att du tar upp dessa ämnen!

    Och hoppas min artikel i Insikt kan bidra något också.


    Svar: Det gör den alldeles säkert!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: