mindfulnessmamma

Skippa sockerförbudet och må bättre!

Kategori: Allmänt

 
 
Häromdagen hittade jag den här texten på framsidan av en tidning! Yes, tänkte jag. Det ligger mycket i det här. Det här skulle lösa en del problem för många människor. Det skulle befria många från skuld och skam.
 
 
 
 
 
 
Idag har sockret gjorts till något förbjudet på många håll och något som man nästan ska skämmas över att stoppa i sig. Det finns de som förespråkar sockerfritt till den milda grad att de svartmålar det och stämplar det som totalt fel. Var och en får och ska välja själv, men jag vill befria oss från dömande och från pekpinnar. Bort med förbud och tabubeläggande. 
 
Det har blivit en hysteri kring att hålla barnen sockerfria också, till den grad att jag är rädd att vi gör våra barn en otjänst. Det vi gör väldigt laddat blir också väldigt lockande. Jag tror på ett mer avslappnat förhållningssätt där det kan vara okej att äta kanelbulle och mjölk till mellanmål en vanlig veckodag för att man är sugen på det, istället för att "vänta" till en särskild dag när man kanske inte ens är sugen på det.
 
Jag kan inte se ett enda skäl att inte tillåta varken mig själv eller mina barn att inta något sött varje vecka! Varför skulle jag neka barnen en Fanta till Max-maten eller bannlysa godispåsen efter lördagsmiddagen?
 
Jag köper inte ens det där utspridda "unna sig" tänket. Jag kan inte se något fel med att gå med vänner på café, dricka en cappucino och äta en stor god chokladboll med pärlsocker på och njuta av det-sött och gott och alldeles underbart och fullkomligen ok även om det skulle ske varje vecka. Att många just gör sådant här förbjudet för sig själv och att det finns de som svartmålar sådant här gör att så många mår dåligt över ätandet och njutandet. Inte tyvärr minst de själva är jag rädd för.

Det skulle befria oss för mycket om vi skulle bli av med sådant här. Idag har det här med sockerhysterin gått alldeles för långt. Jag upplever det som att det här med att avstå från det söta till viss del har blivit en slags prestation, en slags duktighet.
 
Skippa sockerförbudet och må bra- en påse godis eller en kanelbulle då och då är ingen fara, varken för kropp eller själ! Jag tänker fortsätta med mina chokladbollar när jag går ut och fikar, annars kan jag lika gärna stanna hemma. Slappna av, lev, njut och må! Ätande ska inte vara kopplat till förbud och skuld.
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Jennie säger:
    2013-04-28 | 21:58:15

    Chokladbollar varje vecka, skriver du. Men något sött varje dag? Är det också ok eller var går gränsen? Nyfiken på hur du funderar.

  • Johanna säger:
    2013-04-29 | 09:08:22
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Det här var det bästa jag läst på hela veckan! Håller med dig med en liten parentes. För dem som inte kan begränsa sig till "vettiga" mängder och upplever det så kallade sockerberoendet kanske det är bra att undvika det helt. Däremot tycker jag det är befängt att starta sockerkrig för allmänheten så att det nästan blir en häxjakt på dem som inte vill utesluta socker. Kan man ha balans är ju det allra bäst.

    Svar: Sant! Det finns ju sådana falla också naturligtvis och man ska ju göra det man behöver själv. Det är det där sockerkriget för allmänheten, snudd på häxjakt som jag vänder mig emot. Ett mer avslappnat förhållningssätt utan dömande, tack!
    Mindfulnessmamma

  • Helle säger:
    2013-04-29 | 11:04:18

    Vi har aldrig tillämpat lördagsgodis eller fredagsmys hemma, men däremot kan vi absolut äta en glass mitt i veckan eller en bulle till mellanmål efter skolan. Jag upplever det dock som att de allra flesta barn får i sig på tok för mycket socker redan som det är och tror faktiskt inte att det är en utbrett problem att barn begränsas i sitt sockerintag. Helt enkelt eftersom en vanlig vecka för ett barn i skolåldern brukar innebära ett kex här, ett glas saft där, chips på fredagen, en påse lördagsgodis och så kanske ett barnkalas på det.

    Sen skippar inte jag heller chokladbollen när jag går och fikar (fast om det finns morotskaka med ett tjockt glasyrlager väljer jag det i stället), men jag tror ändå att det är ett problem (som riskerar att växa sig större) att barn idag får i sig 25% av sina välbehövliga kalorier från sötsaker. Sockerhysterin har på något sätt kanske blivit lite överdimensionerad i båda ändar så att säga.

    Svar: Naturligtvis det båda sidorna av det här myntet. Jag ser båda sidorna av det. Men jag förespråkar inte på något sätt överflöd av socker heller, utan just balans.
    Mindfulnessmamma

  • Maria säger:
    2013-04-29 | 16:53:50
    Bloggadress: http://mariasfavoriter.blogg.se

    För mig är inte förbud bra heller, det triggar ännu mer. Däremot är jag sällan sötsugen längre.
    Utan kommer suget är det bara att stilla det för stunden. Sen stannar det oftast där.
    :)

  • Emilie säger:
    2013-04-30 | 11:59:42
    Bloggadress: http://www.hittarecept.se

    Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

  • Marias Hörna - Njut av livet säger:
    2013-05-09 | 18:07:09
    Bloggadress: http://mariashorna.blogspot.se

    Hittade ditt inlägg här av en tillfällighet. Jättebra inlägg. Ät och njut vet ja......Kram på dig

Kommentera inlägget här: