mindfulnessmamma

Mer om vikthets mot gravida

Kategori: Allmänt, Ätstörningar

 
 
Efter mitt inlägg Låt graviditeten vara fri från vikthets har jag fått en del respons både här på bloggen och på andra sätt. Jag märker att detta är ett ämne som berör och som behöver lyftas. Det är långt ifrån bara jag och min vän som tänker och känner kring detta ämne.
 
Tyvärr är det inte ovanligt att man känner sig mindre väl behandlad av MVC genom påståenden och kommentarer som dröjer sig kvar långt efter att besöket där tagit slut.
 
I det fetstilta delger jag kommentarer jag fått av en mamma:
 
"Jag fastnade i ätstörningens klor på nytt efter min andra graviditet då jag fick hör att det var viktigt att tappa gravidkilona och lära sig att man inte behöver äta mer för att man ammar utan kan se amningen som en naturlig hjälp att tappa onödiga kilon."
 
Det är verkligen ledsamt att höra berättelser som denna. Inte ska väl amningen ses som en hjälp att tappa kilon. Inte ska väl den nyförlösta mamman överhuvudtaget ha fokus på att tappa kilon. Och vad då onödiga kilon? Det är väl bland det viktigaste i världen att kvinnor är gravida och föder barn och mammakroppen måste få vara som den är under och efter graviditeten! Punkt. Slut.
 

"Jag blev lyft till skyarna av min barnmorska vid återbesöket då vågen visade mindre än vid inskrivningen. Med kommentarer som tänk om alla hade sån disciplin, åh va duktig du har varit, hur har du gjort? Nu gäller det bara att hålla i och fortsätta på samma sätt. Frågor om amning, sömn, välmående och hur vardagen fungerar med ett till barn kändes onödiga tydligen. Kanske för att myten om att smal och vältränad är det samma som glad, lycklig välmående helt enkelt en bra lyckad och duktig person."
 
Återigen ledsamt. Skrämmande. Ner i skräpkorgen som disciplin och duktighet när det kommer till viktnedgång. Sluta beröm.
 
Jag har också varit med om kommentarer om viktnedgång vid efterkontrollen. Det skulle minsann kollas hur det låg till med vikten. Tydligen var det väldigt viktigt så där inte alltför många veckor efter förlossningen. Av omgivningen har jag också fått frågor om hur många kilon jag har kvar att gå ner. Vad är det som sade att jag ens strävade efter att tappa alla kilon jag hade gått upp så snart jag bara kunde? Varför var det ens viktigt för andra att veta, när det kanske i själva verket inte var viktigt för mig?

"Tidigt fick jag höra att en våg är viktigt att ha hemma både för sin egen disciplin och för att hålla koll på barnens vikt, så efter att inte ägt en våg på 10 år med vetskapen om att jag lätt blir manisk åkte jag nu och köpte en våg med alla de funktioner som man kan tänka sig."
Betänk att den här mamman fick rådet på MVC/BVC. Tänk att det finns de som ger råd till mammor att ha en våg för att hålla koll på sin egen och barnens vikt. Förfärliga tanke.
 
 
 
 
 
 
 
I huset där jag bor kommer det inte in en våg, varken för att kontrollera vuxnas eller barns vikt. Jag ser inget sunt hälsosamt skäl till att ha en våg i hemmet. Inte ett enda gott skäl.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: