mindfulnessmamma

Låt graviditeten vara fri från vikthets

Kategori: Allmänt

 
 
Graviditeten är en underbar period i många, många kvinnors liv, en fas av längtan och väntan. Många funderingar och tankar. Det är så mycket som händer i kroppen och man blir medveten om det fantastiska som händer och är på väg att hända.
 
Tyvärr, jag kan knappt betona hur tyvärr det är, råder det en vikthets såväl från MVC som från samhället i stort gentemot gravida och nyförlösta. Jag har varit med om det själv och många är med om det nu.
 
Idag fick jag veta av en vän till mig att hennes barnmorska redan vid inskrivningen vid MVC  tryckte på hur mycket man får/bör gå upp, ca 11-13 kg hade hon berättat var lagomt att gå upp i vikt under graviditeten. Vid min väns besök hos barnmorskan idag kollades järnvärde, måtten på magen och blodtrycket och allt var okej. Det var dags för vägning och barnmorskans ord var då om vikten:
 
 
"Vikten... "Jaaa vad säger man om den!?"
 
 
Min vän har hittills gått upp de rekommenderade antal kilona och fick nu höra att  "det är bra om man tänker på vad man äter och rör på sig fast man är gravid". Min vän som nu arbetar hela dagarna och efter arbetsdagens slut är trött och vill och behöver vila fick efter dagens kommentar dåligt samvete över att låta sin vackra gravida kropp vila när den behöver det, för att hon fått höra att hon behöver tänka på vikten. Jag blir både upprörd och ledsen, men samtidigt inte förvånad.
 
Naturligtvis är det inte hälsosamt med extrem viktuppgång, men det här och ofta handlar det inte om det. För många handlar det om en normal viktuppgång i samband med en graviditet och det behöver inte och ska inte skuldbeläggas.
 
 
 
 
Vid en av mina två graviditeter bad jag min barnmorska om att slippa vägningarna. Jag var öppen min ätstörningsproblematik och att jag av hälsoskäl valt bort vågen i mitt liv. Då var jag inte stark nog att stå på mig när min önskan inte tillgodosågs. Jag utsatte mig för regelbunda vägningar trots att det inte var det bästa för mig. Om jag skulle bli gravid någon fler gång i mitt liv skulle jag inte låta någon annan få mig att upprepade gånger väga mig mot min egen vilja. Det är min kropp och mitt val.
 
 
Låt graviditeten vara fri från vikthets. Låt den gravida kvinnan slippa alla frågor om hur mycket de gått upp i vikt-det är ingen som ber om att bli utfrågad. Besöken på MVC bör vara fria från vikthets och istället främja välmående och vägningnarna bör få ett allt mindre fokus. Att kroppen förändras är en nog stor omställning för många kvinnor och det händer så mycket i kroppen under graviditeten, att det är mer önskvärt att få stöd och råd i allt detta, istället för att få förmaningar om vikten.
 
Låt också tiden efter barnets ankomst vara fri från vikthets. Inte nog med att fokus under graviditeten legat på viktuppgång, nu är det fokus på viktnedgång och tänk den som snabbast tappar alla "mammakilon", är det den som vinner? Nej, verkligen inte, men nog minns jag alla frågor om hur många kilon jag hade kvar att gå ner precis som om det var mitt främsta mål med ett nytt liv i mina händer. På efterkontrollerna var också fokus, hur mycket har du gått ner i vikt? Allt skulle bort, den känslan fick jag.
 
 
 
 
Din kropp är fantastisk-du bär ett nytt liv i din kropp!  Var stolt och sträck på dig.
 
Våga gå emot alla löpsedlar som talar om för dig att slankast på kortast möjliga tid är vinnaren. Du är redan en vinnare genom att vara du i din egen kropp och ingen annan har rätt att tala om för dig hur du ska se ut eller hur mycket du ska väga.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Sara Björklund säger:
    2013-04-09 | 08:50:40

    Ååååh så fint skrivet! och TACK <3
    Jag känner mig glad, rörd och stolt att ämnes tas upp!
    Jag är ju långt i från den enda som varit med om detta, det är ju barnmorskornas roll idag. (antagligen tillsägning från övre instanser)
    Först försökte jag skratta åt att hon kommenterade min vikt, men egentligen var det bara försvarsmekanismen i mig som gick in... Det viktiga är ju att jag och barnet mår bra, sen om jag har några "pluskilon" under och efter graviditeten spelar ingen roll tycker jag.
    Dessutom ser jag mig inte som "stor" det sitter ju på magen och ser mig själv som en vacker gravid kvinna! :)

  • Jota säger:
    2013-04-09 | 16:17:11

    Du har så rätt i det du skriver även denna gång.
    Nog finns det bra mycket viktigare saker att lägga fokus på under och efter en graviditet.
    Hur mycket man väger är ju faktiskt oviktigt. Det säger ju inget om hur barnet och moder mår.
    Jag fastnade i ätstörningens klor på nytt efter min andra graviditet då jag fick hör att det var viktigt att tappa gravid kilona och lära sig att man inte behöver äta mer för att man ammar utan kan se amningen som en naturlig hjälp att tappa onödigakillon.
    Jag blev lyft till skyarna av min barnmorska vid återbesöket då vågen visade mindre än vid inskrivningen. Med kommentarer som tänk om alla hade sån disciplin, åh va duktig du har varit, hur har du gjort? nu gäller det bara att hålla i och fortsätta på samma sätt. Frågor om amning, sömn, välmående och hur vardagen fungerar med ett till barn kändes onödiga tydligen. Kanske för att myten om att smal och vältränad är det samma som glad, lycklig välmående helt enkelt en bra lyckad och duktig person.
    Tidigt fick jag höra att en våg är viktigt att ha hemma både för sin egen disciplin och för att hålla koll på barnens vikt, så efter att inte ägt en våg på 10 år med vetskapen om att jag lätt blir manisk åkte jag nu och köpte en våg med alla de funktioner som man kan tänka sig.
    Tänk om det kunde fokuseras på viktigare saker i livet än en siffra på en maskin, en siffra som får fler att hamna i ohälsa än som finner lyckan.
    När ska vi förstå att vikt inte har med välmående att göra?
    När ska vi förstå att vi är bra som vi är, att det är viktigare hur vi är och agerar mot varandra och oss själva.

    Att du belyser ämnet här är ett sätt att förändra och få fler att stanna och reflektera åt vilket håll vi går när vi lägger fokus på kilon hit och dit. Tror knappt att det finns någon gravid som inte fått frågor och kommentarer om hur mycket man gått upp under graviditeten.

    Lev väl och njut av livet!

    Kram lilla jag

    Svar: Tack återigen för kommentar och för att du läser-det betyder mycket! Jag blir ledsen och upprörd när jag läser om hur det blev bemött.
    Är det ok om jag citerar någon rad i ett inlägg för att ytterligare belysa den här problematiken?

    Våra röster behövs!

    Kram till dig!
    Mindfulnessmamma

  • Jota säger:
    2013-04-10 | 17:30:55

    Du får absolut använda citat ur mina inlägg om du bedömer att det kan vara till nytta.
    Lev väl!
    Kram

    Svar: Tack!
    Mindfulnessmamma

  • Åsa säger:
    2013-04-17 | 22:16:37
    Bloggadress: http://hafva.blogg.se

    Jag håller med dig helt och fullt! Mycket kloka ord och bra att dom kom ner i skrift.
    : )

Kommentera inlägget här: