mindfulnessmamma

Att njuta av god mat-ingenting jag tar för givet

Kategori: Frisk och fri

 
 
Det slår mig då och då, hur jag verkligen kan njuta av god mat. Det är en så fantastisk upplevelse att äta god mat, som jag verkligen, verkligen gillar. Jag blundar och njuter av smaken. Jag uppskattar verkligen att kunna njuta så här av mat.
 
Det är ingenting jag tar för givet. Jag vet vilken fiende maten och ätandet kan vara. Jag minns och kommer aldrig att glömma hur jag våndades inför måltider och tillfällen i livet när jag visste att ätandet skulle vara inblandat. Alla dessa buffér jag ställts inför, alla kalas och alla fester jag varit på när jag haft ett allt än friskt och sunt förhållandet till maten och ätande-vilken ångest och vilken vånda det innebar. Jag vet hur jag fick förbereda mig och hur jag påverkades både före, under tiden och efteråt.
 
Jag är ganska säker på att mina erfarenheter har stor del i att jag är så tacksam för att jag kan njuta så av god mat idag och att jag också njuter så av goda måltider. Mat är ingenting jag snålar in på och köper det jag vill ha. Jag uppskattar att äta i lugn och ro, att äta långsamt och länge, inte för att jag vill dra ut på det utan för att jag verkligen mår bra av det. Måltiden är ingenting jag vill ha undanstökat. Den är något jag vill njuta av.
 
 
Påskledighetens bästa var:
 
 
 
Renfilé med goda tillbehör med ett glas rött vin till det....
 
Och dagens middag:
 
 
 
Biff Rydberg, bland det godaste jag vet!
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: