mindfulnessmamma

Ortorexi och när träningen går överstyr

Kategori:

 
Imorgon ska jag träffa trevliga Birgitta från Norrbottens Kuriren för att medverka i en artikel om ortorexi och om när träningen går överstyr. Det känns jättebra att hon och tidningen vill lyfta det här ämnet i dagens hälsomedvetna värld. Fokus på hälsosam mat och på träning kan också leda till direkt till ohälsa. Det är viktigt att komma ihåg.
 
Jag har själv stor erfarenhet av tvångsmässigt motionerande och vet att det långt ifrån är något beundransvärt. Det har ingenting att göra med disciplin eller att vara "duktig". Att vara en sådan slav under motionerande och förbrännande som många är när träningen gått överstyr, är ingenting någon vill innerst inne och det har ingenting att göra med att man tycker att det är roligt. Det är en ångestfylld tung börda att bära och en begränsning i livet och något som måste brytas för att man ska kunna leva ett friskt och sunt liv.
 
 
 
 
 
Jag har tidigare skrivit en del texter som handlar om förhållningssättet till mat och träning som kan härröras till just detta, bland annat Frisk och fri-om motion, Frisk och fri-att äta det "förbjudna" och Frisk och fri bland godsaker.
 
Naturligtvis återkommer jag med en länk till artikeln när den är publicerad.
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Johan säger:
    2012-11-20 | 10:08:47
    Bloggadress: http://schumacher4ever.blogg.se

    Som elitidrottare tycker jag det här är intressant. Det är viktigt att hitta en balans där. De flesta vet att det inte är nyttigt att trycka i sig godsaker och aldrig röra på sig, sitta framför datorn hela dagarna och aldrig utföra någon fysisk aktivitet. Det många inte täbker på är att det är minst lika illa att aldrig unna sig något onyttigt, att ständigt ha ett behov av att röra på sig, att aldrig kunna sitta still och trycka i sig proteinbars, drinkar osv. Åt vilket håll det än kantrar över åt är det inte bra, men det du skriver om är den klart minst kända sidan av det hela, så jag tycker verkligen det är ett viktigt och relevant ämne. Blir ju lite nyfiken också, hur tränade du när det begav sig? Hur märktes det att det gått över styr?

    Ha det fint! :)

    Svar: Sant! Det märktes att det gått överstyr när det var ett starkt tvång och när allt skulle förbrännas, när jag måste träna för att kunna äta, tillåta mig något extra, när till slut allt som jag åt följdes av någon typ av förbränning. När jag aldrig tränade för att det vara roligt, utan bara tvångsmässigt och ångestfyllt. Till exempel.
    Mindfulnessmamma

  • Fredrika säger:
    2013-02-16 | 20:19:31

    Hur tog du dig ur beteendet?

    Svar: Jag kan skriva om det i ett inlägg, men undrar, är det några särkilda frågor kring detta du har?
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: