mindfulnessmamma

Mitt liv som barn

Kategori:

 
 Ikväll har jag varit och sett UNICEFS dokumentärfilm Mitt liv som barn. Jag har hört verkligen gott om den, att den skulle vara gripande. Det var den, minst sagt. Den väckte många tankar. Flera olika associationer till olika barn jag mött genom åren, som barn, som pedagog, som förälder. Det finns så mycket att göra, även i vårt land där ändå så många har det så bra. Tyvärr långt ifrån alla.
 
 
Det som verkligen etsade sig fast i mig var hur killen från förorten berättade sin historia och om hur han fick höra orden Bra jobbat av sin chef när han gjorde sin samhällstjänst på en restaurang. Han gick dit med en tanke om att bara utföra det han blev tillsagd att göra och utan intresse att prata med de som inte var från hans värld.
 
Det var när han fick höra orden Bra jobbat för första gången på flera år han bestämde sig för att förändra sitt liv. Två ord, till synes en så liten sak, men avgörande för en annan människas liv. Det bör vi ta till oss.
 
 
 
Alla kan vi göra något för någon medmänniska!
 
Filmen finns nu också i sin helhet på youtube.

KOMMENTARER:

  • Marion säger:
    2012-11-19 | 22:53:50
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Oj så intressant, det här måste jag bara se.

    Svar: Gör det! Du kommer garanterat bli berörd!
    Mindfulnessmamma

Kommentera inlägget här: