mindfulnessmamma

Man kan bli frisk och fri!

Kategori: Ätstörningar



Eftermiddagen spenderade jag på ätstörningsenheten i Luleå där jag träffade patienter och personal, som representant från vår lokalavdelning i ABK, alltså Riksföreningen Anorexi/Bulimi-kontakt. Det är andra gången jag besöker dem i den här rollen och jag kommer gärna, gärna tillbaka! Det viktigaste för mig att förmedla är att det går att bli frisk och fri! Att även om det tar tid och innebär en lång väg, en snirklig kringelikrokig väg, så går det och när man nått sitt mål kan man faktiskt använda sina erfarenheter till något positivt.

Givetvis bär jag på minnen som kan få mig att känna mig sorgsen och givetvis finns det mycket som jag helst hade varit utan. Det finns så mycket jag också hade önskat att jag besparat mina nära och kära, men tiden går inte att spola tillbaka. Saker går inte att göra ogjorda-det enda jag kan påverka är nuet och framtiden och jag har valt nya vägar, nya sätt och det är det bästa jag kan göra-att fortsätta på den rätta vägen och leva i fred med det som varit.

På ett sätt kan jag också känna en slags tacksamhet, en tacksamhet då erfarenheterna har gjort att jag uppskattar det friska sunda livet så in i nordens och då jag uppskattar mina nära och kära och det liv vi har tillsammans så ofantligt mycket. Jag värnar så om livet och det jag har och uppskattar till synes små saker i livet på ett sätt jag kanske inte alls hade gjort om jag inte burit mina erfarenheter med mig. Med nya glasögon ter sig allting mycket skarpare i konturerna.



KOMMENTARER:

  • Jenny säger:
    2012-03-16 | 06:19:03
    Bloggadress: http://bortomljusochmorker.blogg.se/

    Blir så glad över människor som du, som engagerar sig för att stötta andra..! Hur känns det att träffa de med ätstörningar när man själv tagit sig ur det? Kram

  • Hanna säger:
    2012-03-16 | 08:20:40
    Bloggadress: http://vagtillfrihet.blogspot.com

    Precis som du säger kan man inte förändra det som varit, det är ingen idé att känna sorg över det.



    Däremot kan man använda det, utnyttja det och faktiskt bli bättre, inte stanna i en värld av frisk ätstördhet som så många andra.



    Jag vill själv ofta betona att sjukdomen har faktiskt varit det bästa som hänt likväl som det sämsta. Sjukdomen har gett mig förutsättningar att leva livet bättre och friskare än normaltalet idag. Den har gett mig verktygen och rätt ögon att upptäcka beteenden och makten att påverka mina barns framtid.



    Även min make håller med, det har varit ett helvete för honom på så många vis MEN i det stora hela skulle inte heller han vilja göra det ogjort, han ser det som en läroperiod, en nyttig sådan som går att använda positivt för framtiden.



    SÅ... ingen ska behöva genomlida detta för att få våra erfarenheter och kunskaper, därför är det så viktigt att förmedla dem vidare!



    Du gör ett bra jobb fina Jenny!!



    Ha en underbar helg och nu, NU, är våren på G, på in som utsida <3



    Kramar Hanna

  • Helle (Bull & Jag) säger:
    2012-03-17 | 10:02:13
    Bloggadress: http://bullochjag.blogspot.com

    Jag tycker att det är så otroligt värdefullt att höra/läsa om människor som faktiskt blivit FRIA från sina ätstörningar, inte bara somatiskt sympotmfria och normalviktiga. Dessvärre finns det ju gott om exempel på människor som i stället kommer med självsäkra påståenden om att de är friska, men aldrig kommer att sluta tänka ätstört. Det är så synd att många är övertygade om att det inte går att leva ett liv utan kroppsnoja och kaloriräkning, kompensationstänk etc.



    Ni gör en fantastiskt jobb och inspirerar verkligen till att man orkar kämpa vidare, att man kan se målet som just frihet och inte bara symptomfrihet.

Kommentera inlägget här: