mindfulnessmamma

Har du blivit av med dina mammakilon?

Kategori: Må bra



Jamen, jag kan knappt förklara hur vanlig den frågan är i dagens samhälle?

Idag när jag satt satt hos frissan och väntade på att dottern skulle bli klar blev jag påmind om detta, när jag bläddrade och läste i Se&Hör. Än en gång lyftes en superkändismamma fram och hyllades-rekordsnabbt visade hon sig på ett evenemang och vem hade kunnat tro att hon hade fött barn för 1 månad sedan?

Detta hyllas. Det hyllas att kvinnor så fort som möjligt efter en förlossning ser ut som om de inte alls varit gravida. Ju fortfare desto bättre. Hur många kilon har du gått upp? är den klassiska frågan under graviditeten och inte bara en gång, utan löpande under graviditetens gång. Sedan är det högintressant att ta reda på motatsen, hur mycket har du gått ner? eller att få reda på om man tappat alla sina mammakilon.

Jag önskar ett helt annat tänk, att normen inte ska vara att de kilon man går upp måste man fort som rackarns bli av med, eller att man faktiskt inte ens måste bli av med dem alls. Man kan må alldeles utmärkt ändå och trivas i sin kropp och själv tycka att man är vacker som man är!

Varför ska det vara så otroligt beundransvärt och eftersträvansvärt att snabbast möjligt efter man fött barn se ut som om man inte gjort det-det som faktiskt är det mest underbara en kvinna kan vara med om?

KOMMENTARER:

  • Helle (Bull & Jag) säger:
    2012-03-04 | 14:13:13
    Bloggadress: http://bullochjag.blogspot.com

    Ja du, tänk om vikthetsen åtminstone kunde hållas undan gravida och nyblivna mammor? Jag fick beröm på MVC för att jag bara gick upp x kilo och fick massvis med beundrande kommentarer när jag rasat ner xx kilo ett år efter förlossningen. Två kommentarer jag önskar kunde besparas nyblivna mammor: "Har du mjölk till henne/honom?" och "Hur många kilon gick du upp/har du kvar ett gå ner?".

Kommentera inlägget här: