mindfulnessmamma

Stress och vila

Kategori: Må bra


Maria Helanders blogg föll jag för omedelbart när jag för första gången kom i kontakt med den
och med jämna mellanrum besöker jag den,
fångas av ljuvliga bilder med tänkvärda viktiga texter till.
Blogginläggen är väl värda att ta sig tid att läsa,
inte sällan hittar jag riktiga guldkorn där att ta vara på.

I ett av de senaste inläggen skrev hon om stressperioder,
om att gå in i en period som man vet med sig kommer att vara
väldigt fullspäckad och intensiv.

Hon påminner oss om att:
"Problemet uppstår om du inte slutar stressa. Det vill säga om din kropp gasar hela tiden och du inte ger dig själv någon som helst möjlighet till återhämtning och vila."





Det är ingen fara att ha det riktigt fullspäckat emellanåt,
men nog känner jag i kroppen när det egentligen är för mycket,
för mycket om det skulle fortsätta så dag efter dag.
Vilan, avkopplingen och återhämtningen är så viktigt-
den är helt okej och till och med nödvändig
för att vi ska kunna må riktigt bra.

Ett av hennes goda råd till den som är inne i en stressad period, väl värt att ta fast på särskilt för oss ambitiösa personer som gärna vill hinna med mycket, är:

  • Sänk ribban – det finns inga superhjältar. Ingen annan än du ställer orimliga krav på dig – och gör någon annan det är det för att du tillåter dem. Så skruva ned ambitionsnivån om så några grader.
  •  

    Kommentera inlägget här: