mindfulnessmamma

Skolavslutningstankar

Kategori: Barn och familjeliv


Idag är det här-sommarlovet, men ute är det kallt som bara den. Jag frös om mina armar och ben när jag väntade utanför kyrkan på att gå in och vara med på barnens skolavslutning i Domkyrkan. Första året jag har båda barnen på skolavslutning.



Jag har fått brottats med mitt dåliga samvete över att barnen inte har fått en helt ledig dag idag. Jag vet att de har det bra på fritids. Det handlar om mig. Om mitt dåliga samvete och inte alls över att jag på något sätt tror att de inte har det bra. Tvärtom-jag vet att det kan vara riktigt mysigt dagar när barnantalet är lägre än vanligt.

Tacksamhet och tårar är ord jag tänker på idag. 

Tacksamhet
över att mamma och pappa tog emot barnen på morgonen och tog med sig dem till kyrkan, tacksamhet över att min chef gick in för mig på jobbet medan jag var i kyrkan och såklart tacksamhet över att min barn har möjlighet att få en så fin skolgång som de faktiskt får.

Tårar
 över allt det vackra och finstämda och tårar över den tacksamhet jag känner inför mina barns skolgång. När jag kramade om och pratade med min sons lärare och förklarade för dem hur jag känner inför det arbete dem gör blev det så mycket känslor att tårarna bara kom. Att se ett barn göra en så enorm resa på bara ett par år känns långt in i ett mammahjärta och jag vet att en sådan resa gör man inte om man inte känner trygghet och tillit.



KOMMENTARER:

  • Helle säger:
    2012-06-08 | 13:10:02
    Bloggadress: http://bullochjag.blogspot.com

    Snart väntar tårar och kramkalas för oss i samband med att sonen gör sin sista dag i förskolan. Det är med lika delar spänning och saknad som vi kommer att tacka av underbara, engagerade pedagoger och ta steget in i skolans värld.



    Det går verkligen att känna din kärlek till barnen genom datorskärmen och jag hoppas att de får en riktigt fin fredag på fritids.



    Kram

  • Marion säger:
    2012-06-08 | 21:00:17
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Sommarlov, vilken underbarvkänsla attvha hela långa sommaren framför sig. Men att få vara på fritids lite på lovet kan nog absolut vara nyttigt och roligt.

Kommentera inlägget här: