mindfulnessmamma

Om det där med godsaker

Kategori: Frisk och fri



Idag resonerade jag med en person kring det där med godsaker, kring det där jag skrev om att jag inte vill vara sockerfri och om att avhålla sig från godsaker och socker i perioder. Intressant samtal och jag tycker om när det finns en stor tolerans mot varandra och mot att man väljer olika. Det gillar jag skarpt.

Alla har sitt i bagaget och av hälsoskäl kan det definitivt vara bra att avstå från specifika produkter helt och hållet eller periodvis. Jag tror dock att det är viktigt att var och en gör det just för att man själv vill, för att man själv väljer det för att det passar i ens eget liv just nu, inte för att man känner att man borde eller för att man känner trycket från omgivningen att välja rätt livsstil.

Vi pratade också om det felfokus som de kan bli. Jag tycker att det finns så mycket annat som är betydligt mer beundransvärt än att gå ner ett antal kilon i vikt eller att klara av att avstå från sådant man i själva verket tycker är gott och kanske skulle njuta av om man tillät sig äta. Jag har full förståelse att beröm och beundran kan bli en vidmakthållande faktor när det handlar om viktnedgång och olika dieter.

Jag skulle vilja radera ut duktighetstänket och vilken-bra-karaktär-du-har-tänket kring de här sakerna.



Kommentera inlägget här: