mindfulnessmamma

En hyllning till kroppen

Kategori: Må bra



Idag läste jag ett blogginlägg på Birgitta Wiik Lindvalls blogg på Norrbottens Kuriren. Jannike hyllar kroppen är ett så peppande och positivt inlägg. Jag vill ha mer, mer, mer av sådana röster som hyllar kroppen och ser det fantastiska med kroppen bortanför ideal, utseende och kilon. Hälsan är viktig, den fysiska såväl som den mentala. Positivt tänkande och pepp är verkligen en lisa för själen och rena rama vitaminerna för vår mentala hälsa. 

Här är delar av den fantastiska texten, klicka ovan på länken för att komma till texten i sin helhet:

"Jag vill utbrista i en hyllning till min kropp: Hyll-hyll! När jag står i gymmet, framför spegeln och betraktar min kropp, kan jag inget annat säga än att jag är stolt över den. Den har tjänat mig väl. Nu syns det tydligt att den inte tillhör en 23-åring utan en 50-åring, men den är stark och förhållandevis funktionell.


Den har under de år jag gjorde mitt bästa att fylla världen med mina gener ständigt blåsts upp som en tålmodig ballong: från 70 till 105 kilo och tillbaka igen, fyra gånger. Magen kommer aldrig mer att bli platt, men faktum är att det inte gör särskilt mycket. Den bär tydliga spår av de enorma påfrestningar som den har utsatts för; att gång på gång under ganska kort tid ha tänjts ut till bristningsgränsen, att ha härbärgerat mina fyra barn och levererat dem hela och märkligt felfria.


Jag gillar min mage, trots att den veckar sig i valkar och har bristningar lika tydliga som flodfåror på en karta. Men  min mage är också ett slags karta, en karta över vad den har varit med om och det vore inte en mage om dess erfarenheter av barnsbörd inte märktes.


Tack till dig Jannike för den hyllningen till faktiskt inte bara din kropp, utan till kroppar i stort. Så ser jag det i alla fall.

Nu skulle jag sä väldigt gärna få möta fler hyllningar till kroppen. Jag vill ha mer, mer, mer och tar tacksamt emot hyllningar till kroppen som jag kan få dela med mig av!






Kommentera inlägget här: