mindfulnessmamma

Bästa chokladmoussen

Kategori: Ätbart



Chokladmoussen jag gjorde till marängtårtan som dottern fick med sig till dagens knytisfika på skolan var så god (ja, såklart jag provsmakade) och väldigt enkel att göra! Den kommer jag absolut att göra fler gånger.


Bästa chokladmoussen

200 g mörk blockchoklad

2 ½ dl vispgrädde

1 äggula

1 tsk vaniljsocker


Så här gör du:


Bryt sönder chokladen och smält över knappt sjudande vattenbad. Eller
smält det i mikrovågsugnen. Låt chokladen svalna och rör då och då.
Vispa upp grädden, inte för hårt, och rör ner äggula, vanilj och sist
chokladsmeten. Fördela moussen i 4-5 små krämkoppar och ställ kallt.

Moussen smälter i munnen. Det passar också som tårtfyllning.


Jag smälte chokladen i vattenbad, vilket jag föredrar framför att smälta i mikron. Min dotter var mycket delaktig i att göra moussen och det var inga problem för henne att fixa detta i samarbete med mig! Nästa gång vi gör denna blir det nog för att äta tillsammans med jordgubbar, efter önskemål från sonen som inte alls är en lika stor marängälskare som dottern.



Kommentera inlägget här: