mindfulnessmamma

Frisk och fri-om motion

Kategori: Frisk och fri

 
Efter joggingrundan jag kom hem från för en stund sedan kände jag mig tillfreds. Jag känner mig tillfreds. Ihopsamlad. Grundad. Som att andetagen och jag håller ihop. Vi håller ihop. Andetagen följer mig genom hela kroppen. Följsamt.
 
Det är ombytta roller nuförtiden. Förut var min medicin att hålla mig borta från träningen. Faktiskt från motion överhuvudtaget. Vi gick inte alls hand i hand. Det var så mycket kompenserande och straffande. Det var ett slitande och dragande tills jag föll isär. För att överhuvudtaget bli frisk och fri behövde vi pausa och till viss del skiljas åt. För att kunna samla ihop mig. Kunna sopa ihop bitarna av mig själv, spillrorna, och kunna samla ihop allting i skyffeln och börja limma ihop. Det var helt och hållet nödvändig och utan att jag sade upp bekantskapen hade jag inte blivit frisk. Ibland måste man ta farväl för att möjligen kunna återses.
 
Idag är det ombytta roller. Det som var en av de starkaste vidmakthållande faktorerna till det ohälsosamma livet kan idag vara medicin. En väg mot välmående och inre lugn. Idag kan rörelse och motion vara min medicin mot stress och värk. På mitt sätt och inte allra minst-på ett nytt sätt.
 
 

KOMMENTARER:

  • anni säger:
    2012-07-16 | 19:36:55

    så fucking underbart att läsa! Tack kloka du för att du är den du är, min förebild <3

    Svar: Oj, tack! Det där värmde verkligen. Jag blir såklart nyfiken på vem du är, om det är så att vi har träffats eller på något annat sätt varit i kontakt med varandra. I vilket fall blir jag väldigt glad att läsa det du skrivit.
    Mindfulnessmamma

  • Helle säger:
    2012-07-19 | 13:42:00
    Bloggadress: http://bullochjag.blogspot.com

    Det är en härlig känsla att springa för hälsans skull i stället för att satsa sin hälsa för att få springa. För mig, som fortfarande är sjuk, är löpningen förstås inte en fristående enhet, opåverkad av ätstörningen, men den tar allt mer plats som hälsobringare, hobby och egen drivkraft och allt mindre plats som ett sätt att kompensera.
    Nu kan jag längta ut i spåret, på riktigt och av hela mitt hjärta. Det är härligt.

Kommentera inlägget här: