mindfulnessmamma

En blogg om kroppsideal

Kategori: Bloggtips


Idag kom jag för första gången i kontakt med bloggen Palatset där ALLA kroppar är välkomna.

Bloggarens egen beskrivning av bloggen:
"21 årig kille som med denna blogg vill framför allt hylla alla fina och unika kvinnokroppar, men även manskroppar. Drömmer om att en vacker dag så ska alla konstiga kroppsideal dö ut. Man behöver inte vara smal, muskelös, ha stora bröst, magrutor, stor penis och allt vad det nu än är för att vara fin."

Han beskriver den som en fristad för alla olika sorters kroppar-en blogg om kroppsideal. Ett mål med bloggen är  är att visa hur olika våra kroppar kan se ut. För att uppnå detta får den som vill skicka in bilder på sig själv och sin kropp och det verkar många redan ha gjort.



Det känns så bra att hitta en sådan här sund blogg. Även jag önskar att alla konstiga kroppsideal en dag ska dö ut, att vi slipper möta bantingstips och olika dieter så fort vi passerar löpsedlarna eller bläddrar i en tidning. Ju fler vi är som inte vill ha det här, desto större är chansen att vi får en annan värld.

Det jag kan tycka är onödigt är att publicera personers längd och vikt, då vikten egentligen inte alls är av någon stor vikt. Den är inget mått på varken vårt värde eller på hur vi mår i oss själva. Ofta kan siffror istället trigga till att personer jämför sig med varandra.

KOMMENTARER:

  • Birgitta säger:
    2012-01-13 | 22:18:06

    Det finns en liknande blogg på denna adress, där även måtten ofta är med. Tror det är för att visa att vikt och BMI inte säger allt.

    http://kroppsbild.wordpress.com/



    /B

  • Jenny säger:
    2012-01-13 | 22:33:37
    Bloggadress: http://mindfulnessmamma.blogg.se/

    Tyvärr är det så att om man inte är uppmärksam på vilka bilder och texter man publicerar så kan det göra mer skada än nytta för människor. Så länge sundhet är ledordet är jag positiv- och att man när man publicerar tar ett ansvar över vad man släpper igenom.

  • Bodypalace säger:
    2012-01-14 | 06:46:48
    Bloggadress: http://bodypalace.blogspot.com

    Förutom denna blogg så har jag ett väldigt stort hockeyintresse så jag kommenterade något i Annis blogg om JVM.



    Och jag blir uppriktigt sagt superglad över att du blir glad av bloggen. Precis, tanken är ju att försöka underlätta för dom som har det jobbigt och hjälpa till att få folk att må lite bättre. Flera stycken har mailat in och berättat att bloggen har hjälpt eller underlättat deras problem. Det är ju ett steg i rätt riktning.



    Vad bra att du har ett sånt viktigt jobb. Inte för att det här är mitt jobb och jag är inte utbildad inom ämnet utan driver bloggen med egna värderingar. Ska dock utbilda mig inom psykologi så jag kan hjälpa personer via den vägen. Nästan så att jag kan kalla dig för kollega ;)



    Angående längd och vikt så är helt rätt egentligen, det har ingen större betydelse. Men samtidigt är det bra för att ge en uppfattning till en del personer. Att vi kan vara lika långa och väga olika osv för att visa alla kroppar ser olika ut. Via blogspot kan man se vad folk söker på för hitta till bloggen och just många verkar söka på sin egen vikt.

Kommentera inlägget här: