mindfulnessmamma

Huvudvärk och motion

Kategori: Må bra


Häromdagen när jag var hos sjukgymnasten kom motion på tal. Hon undrade om och vad jag tränade. Just nu är det mycket danspass för min del, Zumba, Afro, afrikans dans och så senaste passet jag fattat tycke för, nämligen SH'Bam. Hon konstaterade att just den typen av träning är bra för mig, med tanke på mina problem med spänningar och spänningshuvudvärk. Dels är dessa pass rejält pulshöjande, dels använder man hela kroppen.

Det är verkligen så. Spänningar släpper och det är långt mer än en gång jag åkt iväg och tränat med ganska påtaglig huvudvärk och åkt hemåt igen mycket, mycket bättre-med en lättnad i kroppen och snudd på huvudvärksfri.







Sjukgymnasten berättade för mig, att i de flesta fall av spänningshuvudvärk är det gynnsamt med motion-det lindrar, medan när värken går över till migrän är det däremot förvärrande att träna. Detta bär jag med mig. Ibland är det svårt att ta sig iväg när värken är påtaglig, men att påminna sig om den effekt kan ge gör ju betydligt lättare. Ibland är motion som medicin. 



Kommentera inlägget här: