mindfulnessmamma

Dagens mindfulness

Kategori: Mindfulness


Idag handlar dagens mindfulness om övandet, om den självdisciplin och målmedvetenhet som krävs för att hålla övandet vid liv när man väl har bestämt sig.

Motivationen behöver finnas, viljan att öva. Det är som med mycket annat och som livet självt. Toppar och dalar och allt däremellan. Att lägga av helt för att det känns motigt är ingen bra idé om det nu är så att man väl upptäckt att mindfulnessträningen är någonting som passar en, något som får en att må bra.




Jon Kabat-Zinn beskriver det här så bra:

Hålla fast vid beslutet

När man väl bestämt sig för att öva så här, är det med hjälp av självdisciplin som man genomför det.
Det är lätt att bestämma sig för mål som är till ens egen nytta.
Men ATT HÅLLA FAST VID DEN VÄG MAN VALT när man stöter på hinder och kanske inte ser några omederlbara "resultat" är det verkliga beviset på beslutsamheten.


Jag valde en gång min väg och jag fann mina verktyg. Aldrig har jag glömt hur de ska användas. Aldrig har jag glömt själva hantverket. Trots att de förgyller min tillvaro har de sedan en tid inte fått komma fram alls i den grad de skulle behöva få göra. Nu är det dags att plocka fram verktyglådan igen. Nu är min målmedvetenhet tillbaka.

Målmedvetenhet

Det är här det gäller att vara MÅLMEDVETEN, i beslutet att öva, antingen man har lust eller ej en viss dag, antingen det passar eller ej, med samma målmedvetenhet som en idrottare, för sin egen skull, för att just den här stunden är ditt liv.




Att öva mindfulness passar väl så bra som man bestämmer sig för att det ska passa.

Kommentera inlägget här: